PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały wreszcie umowę na modernizację stacji Ostróda. Wykonawca dla tej inwestycji został wybrany aż 10 miesięcy temu.
W lutym 2022 roku PKP Polskie Linie Kolejowe
ogłosiły postępowania przetargowe na realizację nowych inwestycji o łącznej wartości ok. 4,6 mld złotych do realizacji z Krajowego Planu Odbudowy. Jednym z nich było postępowanie na modernizację stacji Ostróda, gdzie
zmienić ma się układ i liczba krawędzi peronowych.
Choć wykonawca inwestycji
został wybrany aż dziesięć miesięcy temu, dopiero teraz podpisano z nim umowę na realizację prac; PLK i Polski Fundusz Rozwoju bardzo długo uzgadniały szczegóły tzw.
prefinansowania inwestycji z KPO (Polska wciąż nie spełnia wymogów, by otrzymać środki unijne z tego programu). Jednocześnie podpisano też umowę na przeniesienie sterowania stacjami Rudzienice Suskie, Samborowo, Stare Jabłonki i Biesal do stacji Ostróda. Wartość podpisanej umowy na roboty z firmą Torpol to 254 mln zł. W ramach obu projektów podpisano także umowę z firmą Koltech o wartości 9,1 mln zł na zarządzanie i nadzór nad realizacją inwestycji. Inwestycja zaplanowana jest do realizacji do 2026 roku.
W ramach inwestycji na stacji Ostróda oba istniejące perony zostaną przebudowane i podwyższone. Powstanie dojście na peron od strony ul. 11 Listopada wyposażone w pochylnię i zadaszone stojaki rowerowe. W ramach prac również stacje i przystanki na odcinku od Rudzienic Suskich do Unieszewa wyposażone zostaną w nowe nagłośnienie oraz zegary - informuje PKP PLK.
Ułatwieniem będą windy z tunelu na każdy z peronów i ścieżki naprowadzające oraz oznaczenia w języku Braille’a. PLK przebuduje też przejście podziemne, które będzie wyższe oraz dostosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Powstanie nowa część obiektu, dzięki której będzie zapewniony dostęp na stację od ul. Słowackiego niezależnie od wejścia z budynku dworca.
W zakresie prac torowych planowana jest wymiana torów, rozjazdów, sieci trakcyjnej i urządzeń sterowania ruchem kolejowym. Wzmocniona zostanie konstrukcja kamienno-ceglanego mostu nad rzeką Drwęcą, znajdującego się w granicach miasta. Powstanie też lokalne centrum sterowania w Ostródzie. Stacja w Ostródzie zostanie także dostosowana do lepszej obsługi składów towarowych, które po zakończeniu inwestycji, będą mogły mieć 750 metrów długości - zapowiada inwestor.
Przebudowa stacji w Ostródzie i przeniesienie sterowania czterema stacjami do stacji Ostróda jest kolejnym etapem przeprowadzonej przez PKP Polskie Linii Kolejowe kilka lat temu przebudowy linii kolejowej nr 353 na odcinku Olsztyn – Iława.