PKP PLK przywróciła ruch pociągów z modernizowanej stacji Olsztyn Główny w kierunku Szczytna i Pisza od niedzieli, 24 września. Kolejne utrudnienie w ruchu sprawiła jednak awaria nastawni na stacji Szczytno
Przez większość część miesiąca mieszkańcy Warmii i Mazur musieli mierzyć się z ogromnymi utrudnieniami na kolei. Stosunkowo niewielkie prace realizowane w Olsztynie wstrzymały ruch pociągów na całej długiej trasie do Ełku przez Szczytno. Choć nie ma przeszkód technicznych, by szynobusy obsłużyły część nieczynnego odcinka, samorząd nie zdecydował się na takie rozwiązanie.
Tłumaczymy to tutaj.
Awaria po dwóch dniach od powrotu pociągówJak podaje PLK, zakończenie prac przy montażu 6 nowych rozjazdów i ponad 200 metrów toru umożliwiło ponowne połączenie układu torowego stacji z linią kolejową nr 219. Od niedzieli, 24 września, zamiast zastępczej komunikacji autobusowej w kierunku Szczytna, Pisza i Ełku ponownie pojadą pociągi.
Jednak dziś (26 września) autobusy ponownie zastąpiły pociągi. Dlaczego? Jak tłumaczy Przemysław Zielińśki z biura prasowego PKP PLK, około godz. 9.20 w budynku nastawni na stacji Szczytno stwierdzono zadymienie. - Budynek został ewakuowany na czas działania służb. Wstrzymany został ruch pociągów. Za pociągi regionalne i dalekobieżne na trasie Olsztyn – Ełk wprowadzona została zastępcza komunikacja autobusowa - wyjaśnił Zieliński.
Co się udało zbudować we wrześniu?Jak czytamy w komunikacie PLK, dostępne są już w Olsztynie Głównym nowe perony nr 3 i 4. Po pracach rozbiórkowych ruszyła budowa peronów nr 1 i 2. Na perony prowadzić będzie przebudowane przejście podziemne z windami i schodami ruchomymi. Gotowych jest 8 z 10 segmentów tunelu, powstają kolejne. Do szerszego i wyższego przejścia będzie także dostęp od strony ul. Marii Zientary-Malewskiej, co ułatwi dostęp do kolei również mieszkańcom osiedla Zatorze.
W Olsztynie Głównym gotowych jest ponad 21 km torów (z 28 km) oraz 84 rozjazdy (ze 116) wraz z urządzeniami sterowania ruchem kolejowym i siecią trakcyjną. Kontynuowane są prace przy budowie nastawni. Zadanie o wartości ok. 423 mln zł realizowane jest przy współudziale środków unijnych z Programu Operacyjnego Polska Wschodnia. Zakończenie przebudowy stacji Olsztyn Główny zaplanowano w maju 2024 roku - podaje PLK.