W lipcu rozstrzygnięto konkurs na projekt Stacji Muzeum. Studio Forum Architekci, które stworzyło zwycięską koncepcję, chce, by nowa placówka maksymalnie wykorzystywała różne elementy infrastruktury kolejowej i była wizytówką miasta dla osób spoglądających na muzeum z wjeżdżających do Warszawy pociągów.
Projekt stacja Muzeum to
efekt porozumienia pomiędzy PKP SA a marszałkiem województwa mazowieckiego Adamem Struzikiem. Projekt zakłada przeniesienie Muzeum Kolejnictwa na Odolany i opróżnienie przez nie pomieszczeń na Dworcu Głównym. W nowej lokalizacji powstanie nowoczesne muzeum, w którym duża przestrzeń i tereny zielone pozwolą nie tylko na ekspozycję zbiorów muzealnych, ale także umożliwią odwiedzającym wypoczynek na świeżym powietrzu.
Jednym z kluczowych celów konkursu było zapewnienie ochrony dziedzictwa kulturowego. Do czasu otwarcia nowej placówki dotychczasowe Muzeum Kolejnictwa, które na początku kwietnia oficjalnie zmieniło nazwę na Stacja Muzeum, będzie działać w dotychczasowym miejscu. PKP SA zakłada, że nowy budynek będzie gotowy w drugiej połowie 2017 roku, a pod koniec następnego roku zostanie oddany do użytku. Szacowany koszt budowy Stacji Muzeum to 66,5 mln złotych. Więcej o planach PKP pisaliśmy na Rynku Kolejowym
tutaj.
W konkursie architektonicznym na projekt nowej placówki zwyciężyła koncepcja firmy Forum Architekci z Wrocławia. Przedstawiamy założenia ich projektu.
Budynek główny z salą ekspozycjiCentralną część zespołu Stacji Muzeum wg zwycięskiego projektu stanowić będzie budynek główny, mieszczący hol recepcyjny, do którego przylegał będzie zespół ogólnodostępnych pomieszczeń, w tym kasy z informacją, hol szatniowy, toalety, sklep z zapleczem, restauracja oraz zlokalizowane na półpiętrze kawiarnia i biblioteka. Bezpośrednio przy holu recepcyjnym zaplanowano przestrzeń, która będzie dedykowana dla najmłodszych, jak również salę wystaw czasowych. Na piętrze budynku głównego zaprojektowano jednoprzestrzenną strefę, w której urządzona zostanie ekspozycja stała, skąd możliwe będzie przejście kładką ponad eksponatami do Hali Taboru. Układ przestrzenny zaplanowano tak, aby umożliwić zwiedzającym obserwację taboru zarówno z poziomu terenu, jak i kładki.
Hala taborowa Bezpośrednio do głównego budynku Muzeum przylega Hala Taboru. We jej wnętrzu na 16 torach zaaranżowana będzie ekspozycja taboru. Przez Halę przebiegać będzie kładka wyprowadzona ze strefy ekspozycji stałej Muzeum, umożliwiająca oglądanie od góry eksponatów. W poziomie parteru przewidziano strefy ekspozycji infrastruktury torowej oraz silników. Na wybranych torach przewidziano kanały przeznaczone do oglądania parowozów od spodu. Ściany boczne hali podzielone będą na składane sekcje, umożliwiające w sezonie letnim otwarcie ekspozycji na plac. Od strony południowej zaplanowano fasadę z wielkoskalową nazwą instytucji, zmieniającą się w ruchu, a widoczną z magistrali kolejowej. Będzie to znak Muzeum i zaproszeniem dla wjeżdżających koleją do Warszawy.
W obrębie budynku Muzeum oraz Hali Taboru przewiduje się także szereg atrakcji związanych z tematem kolejnictwa i stanowiących rozwinięcie programu ekspozycyjnego, między innymi ścianę z aktywną mapą połączeń kolejowych oraz wagon Wars w strefie restauracyjnej.
Wykorzystanie terenów zielonych
W obrębie terenów publicznych przewidziano otwartą ekspozycję wybranego taboru oraz elementów infrastruktury. Małą architekturę – siedziska, stojaki na rowery etc. zaprojektowano z podkładów kolejowych, szyn i innych przetworzonych obiektów dawnej infrastruktury kolejowej. W zakresie zieleni położono nacisk na czytelne rozgraniczenie terenów zielonych od otwartej przestrzeni placu, budując tym samym sekwencje przestrzeni o odmiennym charakterze i nastroju. Grunt z wykopów pod fundamenty budynku Muzeum oraz Hali Taboru planuje się wykorzystać do usypania pagórka stanowiącego naturalną zieloną widownię do oglądania parad i przejazdów parowozowych. Dodatkowo w terenie zielonym zaplanowano zachowanie istniejącego drzewostanu.
Projektowany układ torowy w obrębie budynków Muzeum zapewni możliwość dogodnego skomunikowania torów wewnątrz hal oraz stworzy szerokie możliwości ekspozycyjne. Zapewni zarówno wszechstronną obserwację nieczynnego taboru kolejowego, jak i stworzy warunki do organizowania imprez plenerowych z udziałem licznej publiczności. Zastosowanie różnych typów nawierzchni, rozjazdów i urządzeń technicznych przyczyni się do zwiększenia wartości edukacyjnych Muzeum oraz stworzy klimat naturalnego otoczenia dla głównych eksponatów. Zaproponowana funkcjonalność i wszechstronność układu torowego pozwoli na rozmaite konfiguracje manewrów, ustawienia i czynności pomocniczych podczas imprez z udziałem lokomotyw parowych.
Autorzy koncepcji podkreślają, że powyższy opis jest wstępną koncepcją, a ostateczny zakres inwestycji wraz z konkretnymi rozwiązaniami zostanie określony w projekcie.