PKP PLK poinformowały właśnie, że w końcu, po 4 latach opóźnienia, udało się zakończyć modernizację... połowy stacji w Legnicy. Inwestycja objęła modernizację dwóch peronów, montaż wind (na czterech peronach) a przede wszystkim remont zabytkowej hali peronowej.
Legnica, po Wrocławiu, jest największą stacją na Dolnym Śląsku. Zdaniem PKP PLK, stacja, po zakończonej właśnie inwestycji, jest teraz przyjazna dla wszystkich podróżnych dzięki realizacji projektu: „Dostosowanie stacji Legnica do potrzeb osób z ograniczoną możliwością poruszania się”. Od 9 czerwca, do wcześniej wykonanych prac dołączył oddany do obsługi peron nr 4. Warto zaznaczyć, że PLK zmodernizowały tylko dwa z pięciu peronów oraz wyremontowały zabytkową wiatę peronową. W ramach prac próżno szukać jednak przebicia tunelu stacyjnego na drugą stronę i symbolicznego połączenia miasta, podzielonego przez tory kolejowe.
Dostęp dla wszystkich podróżnych – windy i wygodne perony
Podróżni na stacji Legnica mogą korzystać z 4 wind. Urządzenia gwarantują wygodę osobom z ograniczoną możliwością poruszania się i opiekunom z dziecięcymi wózkami. Również rowerzyści dzięki odpowiednim wielkościom kabin mogą korzystać z dźwigów.
Przebudowane zostały dwa główne perony nr 3 i nr 4, na których koncentruje się odprawa pasażerska. Są wyższe i łatwiej wejść z nich do pociągu. Na wszystkich peronach zostały zamontowane specjalne pasy z wypukłą nawierzchnią, które ułatwiają poruszanie się po stacji osobom niedowidzącym. Są także informacje Braille umieszczone na poręczach przy schodach na perony.
Niezwykła osłona peronów
Historyczna hala peronowa, większa od powierzchni boiska piłkarskiego, to jeden z największych tego typu obiektów w kraju - ma 120 m długości, blisko 60 m szerokości i 20 m wysokości. Konstrukcja została wypiaskowana i zabezpieczona powłoką antykorozyjną. Odbudowane zostały dawne przeszklenia w dachu – świetliki. Takie rozwiązanie zapewnia więcej światła i dodaje hali uroku i lekkości. Pod halą peronową, w tunelu głównym wymieniono posadzki i ceramiczne płytki na ścianach. Jest nowe oświetlenie i gabloty informacyjne.
Na stacji Legnica prace prowadzono pod ścisłym nadzorem konserwatora zabytków. Ustalane były nie tylko rodzaje materiałów, ale także sposób ich montowania. Sprawdzano oryginalną kolorystykę elementów konstrukcji hali. Niecodzienny charakter stacji podkreślają również odnowione żurawie wodne i dawne posterunki dyżurnych ruchu. Historyczny charakter obiektu, brak pełnej dokumentacji oraz konieczność wzmacniania konstrukcji wymagały dodatkowych działań zarówno w zakresie czasowym, merytorycznym i finansowym.
Wartość umowy na realizację zadania prowadzonego przez PKP Polskie Linie Kolejowe: „Dostosowanie stacji Legnica do potrzeb osób z ograniczoną możliwością poruszania się” wyniosła ok. 60 mln zł (netto). Projekt w formule „projektuj i buduj” był finansowany z budżetu państwa. Jednocześnie zgodnie z pierwotnymi zapowiedziami prace miały zakończyć się w pierwszych miesiącach 2020 roku, na mocy umowy podpisanej w 2018 roku. Prace zajęły więc ponad 6 lat, a objęły tylko połowę stacji...
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.