W czasie sejmowej Komisji Infrastruktury dowiedzieliśmy się między innymi, że rząd wprowadził zmiany dotyczące stacji kolejowej przy megalotnisku w gminie Baranów.
Dowiedzieliśmy się o tym w czasie posiedzenia, na którym odbyło się pierwsze czytanie
poselskiego projektu uchwały w sprawie kontynuacji programu inwestycyjnego Centralnego Portu Komunikacyjnego. Jej inicjatorami jest grupa posłów Prawa i Sprawiedliwości, których reprezentuje Marcin Horała, były pełnomocnik Rządu ds. CPK.
Stacja przy CPK została zoptymalizowana
Parlamentarzystom została przekazana informacja, że megalotnisko w gminie Baranów będzie nadal realizowane. W momencie oddania do użytkowania, czyli w 2032 roku, ma być gotowe do obsługi 34 mln pasażerów.
Poznaliśmy również szczegóły dotyczące stacji kolejowej, która zostanie wybudowana na terenie nowego lotniska centralnego. – Stacja kolejowa pod lotniskiem będzie obejmowała cztery perony, a nie jak pierwotnie zakładano sześć peronów – wyjaśnił Maciej Lasek, pełnomocnik rządu ds. CPK.
I dodał: – Sama kubatura stacji będzie zachowana. Planowana infrastruktura będzie wystarczająca do obsługi całego prognozowanego ruchu kolejowego we wszystkich relacjach przebiegających przez CPK.
Potwierdzenie deklaracji obecnego rządu Członkowie sejmowej Komisji Infrastruktury usłyszeli
praktycznie te same potwierdzenia, które padły w czasie konferencji premiera Donalda Tuska. Premier 26 czerwca ogłosił decyzję w sprawie inwestycji kolejowych, w tym projektu Kolei Dużych Prędkości oraz dalszych losy planowanego lotniska.
Spółka CPK odchodzi od modelu szprych, które miały zbiegać się przy planowanym nowym lotnisku na rzecz tzw. projektu 100 minut, czyli kwestii dojazdu w takim czasie do największych miast w Polsce. Mają za tym iść także konkretne inwestycje, jak Kolej Dużych Prędkości. – Priorytetem inwestycji kolejowych na najbliższy czas pozostaje linia “Y” – zapewnił Maciej Lasek.
W 2032 roku (według wcześniejszych w 2030 roku - jak usłyszeliśmy w Sejmie) gotowy ma być odcinek KDP Łódź - Warszawa, a w 2035 roku dalszy odcinek pomiędzy Łodzią, Sieradzem oraz Poznaniem i Wrocławiem. Jednocześnie - jak usłyszeliśmy - prowadzone są prace nad projektem dla budowy trasy
Łętownia - Rzeszów oraz
Katowice - granica państwa - Ostrawa (Czechy).
Wiceminister infrastruktury przypomniał też, że inwestycje kolejowe w KDP zostały oszacowane na 78 mld złotych, a megalotnisko w gminie Baranów ma kosztować 43 mld.