Dobiega końca remont stacji Hel zlokalizowanej na końcu linii nr 213 w województwie pomorskim. Oblegana tłumnie w sezonie letnim przez turystów całkowicie zmieniła oblicze. Ciasna, ale w wakacje tętniąca życiem stacyjka, zmieniła się w solidną stację do masowej obsługi podróżnych. Niestety, choć bardziej funkcjonalna, stała się brzydsza.
Stację Hel obsługuje bezpośrednio do niej przyległy dworzec. W jej obrębie znajdują się dwa perony. Dawniej obsługiwała także port wojenny za pośrednictwem dużej pętli torowej zapewniającej dostęp do portu z obu jego stron. Ze stacji wyprowadzony jest tor do portu rybackiego, jednakże jego pełne wykorzystanie utrudniają obiekty fokarium i małej gastronomii na bulwarze.
Dawniej stacja wyposażona była w trójkąt manewrowy do zawracania parowozów wyposażony w metalowe podrozjazdnice i podkłady. Obiekt ten jednak został rozebrany w 2012 r., prawdopodobnie bez wiedzy PLK. Na północnej części stacji znajduje się także nieużywany już peron towarowy.
Jest luźniej
Dotychczasowe perony były wąskie, przez co pełne wykorzystanie ich czterech krawędzi było niemożliwe. Z trudem mieścili się na nich podróżni wysiadający z jednego pociągu. W efekcie wykorzystywano jedynie peron I przy torze przelotowym (krawędź przy torze doczołowym była za krótka). Po przeprowadzonej rewitalizacji zmieniono układ torowy stacji i poszerzono oraz wydłużono perony tak, że dostępne są wszystkie cztery krawędzie. Płyty peronów podniesione do wysokości 760 mm nad główką szyny czekają tylko na doposażenie w elementy małej architektury i wiatę.
Układ torowy stacji zmieniono na bardziej funkcjonalny. Dotychczas wszystkie pociągi wykonywały złożone manewry, co wiązało się z koniecznością wjazdu na fragment toru portowego, przez co w sezonie letnim niemal co chwilę blokowany był przejazd kolejowy przez tłumnie uczęszczaną ulicę Sikorskiego. Mieszkańcom domów wczasowych przeszkadzały sygnały ostrzegawcze emitowane także w porze nocnej. Nowy układ torowy eliminuje tę konieczność, a dzięki odpowiedniej organizacji ruchu, przy zmianie czoła pociągu bądź przy manewrach wjazdy na tor rybacki niemal w ogóle nie są wykonywane. Jednocześnie zlikwidowano lokalną nastawnię, zaś pracę stacji, podobnie jak wszystkich przejazdów, zautomatyzowano.
Odcięte zabytki
Pętlę torową obsługującą port wojenny odcięto od południowego wlotu, a zachowano wylot w kierunku północnym. Już teraz jest częściowo wykorzystywany w charakterze toru postojowego. Odchodzącą od niego jednak pozostałość trójkąta manewrowego do zawracania parowozów (tor 13) służącą jeszcze we wrześniu 2014 r., jako miejsce postoju miasteczka wczasowego, ma być zlikwidowana w ramach bieżących prac. Zlikwidowano już resztkowy kikut po trójkącie na terenie stacji.
Nowocześnie i łyso
Kolej z uporem maniaka w całej Polsce likwiduje roślinność znajdującą się bliżej, niż 15 metrów od torów. Nie inaczej jest w Helu. Szpaler drzew i krzewów broniących pieszym wstępu na torowisko był karczowany w czasie naszej wizyty w Helu. W tym przypadku jest to działanie wyjątkowo szkodliwe. Obok dworca znajduje się skwer i jego główna alejka wjedzie wzdłuż peronów. Stanowi ona główny ciąg komunikacyjny dla letników udających się pieszo do swoich ośrodków. W upalne i słoneczne dni lata szpaler drzew dawał kojący cień podróżnym oraz uniemożliwiał przekroczenie torowiska poza przejazdem zlokalizowanym kilkadziesiąt metrów dalej. Miejsce ucierpiało pod względem estetycznym. Zamiast sentymentalnej stacyjki mieszkańcy i wczasowicze zyskali surowy kolejowy plac manewrowy w centrum miasta.
PLK milczy i chwali
Próbowaliśmy się dowiedzieć, czy zieleń będzie odnowiona i czy faktycznie był sens jej likwidacji. Niestety, od początku lipca nie otrzymaliśmy odpowiedzi. W zamian PKP Polskie Linie Kolejowe sp. z o.o. wydała komunikat promujący inwestycję.
Zapraszamy na V Kongres Kolejowy, który odbędzie się 28 października 2015 roku w Katowicach. W tym roku wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi analiza polskiego rynku kolejowego oraz kwestia przygotowania inwestycji w infrastrukturze kolejowej.
Więcej informacji o Kongresie znajdziesz TUTAJ.