Rozstrzygnęły się losy jednego z odcinków sieci dawnej Jędrzejowskiej Kolei Dojazdowej. Krótka odnoga do Hajdaszka będzie remontowana ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego. Na ten cel przeznaczone będzie ok. 3,5 mln zł.
Jak poinformował Urząd Marszałkowski Województwa Świętokrzyskiego, w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego realizowane będzie przedsięwzięcie pod nazwą Stacja Hajdaszek – skansen kolejowy. W jego ramach udrożniony i wyremontowany ma zostać fragment historycznej sieci dawnej Jędrzejowskiej Kolei Dojazdowej (funkcjonującej później jako Świętokrzyska KD) o długości ok. 3 km. Po kilku latach przerwy regularne pociągi turystyczne mogłyby więc wrócić na szlak do Hajdaszka.
Przejażdżka pociągiem turystycznym lub drezyną – Przedsięwzięcie otrzymało dofinansowanie w ramach RPO województwa świętokrzyskiego z działania „Rozwój potencjału endogenicznego jako element strategii terytorialnej dla określonych obszarów”. Całkowita wartość projektu wynosi 3 497 851,20 zł, w tym środki z RPO WŚ to kwota 2 061 919,48 zł – mówi Iwona Sinkiewicz-Potaczała, rzecznik prasowy Urzędu Marszałkowskiego Województwa Świętokrzyskiego. Dodaje, że realizacja przedsięwzięcia powinna zakończyć się w 2019 r.
Inwestycja ma skupiać się na przywróceniu dawnej świetności stacji w Hajdaszku. – W ramach projektu planuje się adaptację zabytkowego budynku dworca, rozbudowę stacji o perony i zadaszenie, remont toru kolejki wąskotorowej [do Umianowic] oraz zakup zabytkowej lokomotywy spalinowej z wagonami pasażerskimi, a także drezyn – wylicza nasza rozmówczyni. – „Stacja Hajdaszek” będzie pełnić funkcję edukacyjną poprzez promowane wartości przyrodniczych, historycznych, kulturowych i krajobrazowych – uzupełnia.
Drugi operator na sieci Jędrzejowskiej KD? – W budynku z 1924 r. odtworzone zostaną sala dworcowa z kasą biletową oraz pokój naczelnika stacji. Ponadto znajdą się tam sala edukacyjno-konferencyjna, sala restauracyjna zwana jak dawniej Gospodą dla Żołnierzy, zaplecze kuchenne, apartament hrabiny Karoliny Lanckorońskiej herbu Zadora (historyka sztuki, spadkobierczyni terenów leżących w tej okolicy) oraz gabinet Janiny Żelisławskiej (w latach 20. XX w. kierowniczki gospody, która przyczyniła się do rozwoju kulturalnego i oświatowego tego miejsca w dawnych czasach). W holu głównym ustawiona będzie makieta Ponidzia z fragmentami kolei wąskotorowej, dworcami kolejowymi oraz poruszającymi się modelami lokomotyw i wagoników – opisuje Iwona Sinkiewicz-Potaczała.
Co ciekawe, najprawdopodobniej odcinkiem z Hajdaszka do Umianowic nie będzie zawiadywać obecny zarządca Świętokrzyskiej KD, spółka ŚKD – Ciuchcia Express-Ponidzie. – Realizatorem projektu jest Zespół Świętokrzyskich i Nadnidziańskich Parków Krajobrazowych w Kielcach (jednostka samorządu województwa świętokrzyskiego) – wskazuje rzecznik prasowy UMWŚ. Dodaje przy tym, że władze regionu liczą na współpracę z operatorem kolejki, dzięki czemu możliwy mógłby stać się przejazd z przesiadką z Umianowic do Pińczowa czy Jędrzejowa.
Czy pociąg z Hajdaszka będzie skomunikowany z kursami ŚKD?Przyszłość linii ŚKD Jędrzejów – Umianowice – Pińczów nie jest jednak pewna. Jak
informowaliśmy w listopadzie, pogarszający się stan techniczny mostów na Nidzie i słynnych estakad w jej dolinie może doprowadzić do zamknięcia trasy. Ostateczne decyzje w tej sprawie jednak wciąż nie zapadły.