PKP Polskie Linie Kolejowe informują o kolejnym etapie prac na stacji Białystok. To ważne zmiany dla pasażerów, bo przez zamknięcie kładki zmienią się trasy dojścia na perony. Przy okazji podano nowy, późniejszy termin zakończenia inwestycji.
W 2020 roku PKP PLK
podpisała wartą 3,3 mld zł netto umowę z konsorcjum PUT Intercor i chińskich firm Stecol Corporation oraz Sinohydro Corporation Limited na modernizację odcinka linii E75 Rail Baltica od Czyżewa do Białegostoku ze stacją Białystok. Umowie towarzyszyły kontrowersje związane z
wpuszczeniem na polski rynek nowych, chińskich firm.
Nowy termin - 2024 rok
PKP Polskie Linie Kolejowe cyklicznie publikują relacje z postępów budowy na stronie rail-baltica.pl. W najnowszym materiale po raz pierwszy zapowiedziano zakończenie inwestycji nie w 2023, a dopiero w 2024 roku.
Projekt współfinansowany jest ze środków instrumentu CEF „Łącząc Europę” – (Connecting Europe Facility – CEF), które należy rozliczyć do końca 2023 roku. Czekamy na stanowisko PKP PLK ws. przyczyny opóźnienia inwestycji i ewentualnego ryzyka utraty środków unijnych.
Zmiany dla pasażerów - kładka zamkniętaJak informuje PKP PLK, prace na stacji kolejowej w Białymstoku koncentrują się obecnie przy budowie trzech peronów, zadaszenia i przejścia podziemnego. Układane są nowe tory i montowana sieć trakcyjna. Kolejny etap prac wymaga wprowadzenia od czwartku, 20 kwietnia br., zmian w organizacji ruchu pieszych na stacji. Zamknięta zostanie kładka w przedłużeniu ul. św. Rocha. Wytyczone będzie nowe dojście do peronów, prowadzące od dworca PKS, przez część drugiej kładki, na peron nr 4 i dalej istniejącym przejściem w poziomie szyn. Nowa droga zostanie oznakowana, na stacji zawisły już banery wskazujące zmieniony sposób dojścia.
Zmieniona organizacja ruchu to rozwiązanie tymczasowe, niezbędne ze względu na toczące się prace. Przewidziane jest do jesieni tego roku. Docelowo kładki na stacji zastąpi tunel wyposażony w schody ruchome i windy. Wygodne przejście będzie dostosowane do potrzeb osób o ograniczonej mobilności i zapewni bezpieczną komunikację pomiędzy peronami a budynkiem dworca - zapewnia PKP PLK. Niestety, wygląda na to że nie będzie m. in
. schodów ruchomych z budynku dworca PKP do tunelu prowadzącego na perony stacji.