Spotkanie, zorganizowane przez Railway Market Forum w warszawskim hotelu Novotel, zgromadziło przedstawicieli przedsiębiorstw i organizacji zajmujących się miejskim transportem szynowym.
Constantin Dellis z UITP omówił systemy szynowego transportu publicznego w Europie Środkowej i Wschodniej, przedstawiając m.in. modernizacje związane z tramwajami w Brnie, Warszawie, Bukareszcie, Belgradzie, Odessie, Charkowie i innych miastach regionu.

* Constantin Dellis, UITP.
Marcin Kamola, analityk Zespołu Doradców Gospodarczych TOR przedstawił obecną sytuację, jeśli chodzi o miejską komunikację szynową w Polsce, a także opisał plany inwestycji do 2015 roku. – W 2008 roku szybka kolej miejska przewiozła w naszym kraju ponad 52,5 mln pasażerów – powiedział. Według Kamoli, największym problemem jest brak integracji komunikacji kolejowej i dalekobieżnej z komunikacją miejską. – Wyjątkiem jest tutaj Warszawa, Bydgoszcz i Toruń – stwierdził.

* Marcin Kamola, ZDG TOR.
Oliver Drümmer, dyrektor w BSL Management Consultants, powiedział: - Obserwując region, zauważyć można, że plany są bardzo ambitne, wiele ma zostać zrobione na rzecz transportu szynowego, zwłaszcza bardzo ciekawe są plany związane z inwestycjami taborowymi - powiedział. - Problemem jest jednak wciąż ich finansowanie - stwierdził. Drümmer opisał sposoby ustalania potrzeb inwestora, pozyskiwania funduszy i oceniania kosztów. – Zwróćmy uwagę na to, że z powodu światowego kryzysu finansowego, część dróg pozyskiwania pieniędzy straciła na atrakcyjności – powiedział Drümmer.

* Oliver Drümmer, BSL Management Consultants.
Piotr Izdebski i Tomasz Dombi z Zarządu Transportu Miejskiego przedstawili modele komunikacji miejskiej w Warszawie i okolicach (komunikacja podmiejska) oraz plany jej rozwoju. – Planujemy utworzyć trzecią strefę biletową, ale na razie projekt ten jest na etapie uzgodnień z zainteresowanymi gminami - poinformował Dombi.

* Piotr Izdebski, ZTM Warszawa.
Joanna Baczewska, członek zarządu Tramwajów Warszawskich opisała organizację i finansowanie komunikacji tramwajowej w stolicy. Obszernie omówiła m.in. postanowienia kontraktu 20-letniego pomiędzy Warszawą a TW, a zwłaszcza kwestie związane z finansowaniem wymiany taboru i funduszami przeznaczanymi na inwestycje infrastrukturalne. – Każde miasto w okresie kryzysu finansowego boryka się z mniejszymi wpływami do budżetu. Mając kontrakt 20-letni, możemy rozmawiać o zaciąganiu zobowiązań, które niekoniecznie muszą odbijać się na budżecie miasta. Zyskuje ono narzędzie do wykonania swych planów, ale jednocześnie nie jest obciążane zobowiązaniami, które mogłyby ograniczać możliwości inwestycyjne miasta - powiedziała.

* Joanna Baczewska, członek zarządu Tramwajów Warszawskich.
Jérémie Pélerin z UNIFE przedstawił perspektywy dla rynku metra i lekkich pojazdów szynowych do roku 2016. - Widzimy bardzo dobrą przyszłość dla tramwajów i lekkiej kolei. Pozytywnie na ilość inwestycji tego typu wpływa wzrost poziomu urbanizacji i coraz większy nacisk kładziony na transport ekologiczny. Nie jesteśmy natomiast tak optymistyczni, jeśli chodzi o rozwój metra w Europie. Kryzys nie wpływa pozytywnie na inwestycje wymagające szczególnie dużych nakładów finansowych - podkreślił. Jak stwierdził, pojazd lekkiej kolei jadący w trakcji podwójnej może zabrać na pokład 518 osób, a aby przetransportować je drogami kołowymi, potrzeba 435 samochodów.
Petr Vízdal, dyrektor sprzedaży w Skoda Transportation opisał obecny potencjał taborowy Republiki Czeskiej, jak również plany inwestycji w tej sferze. Skoda zwyciężyła ostatnio w przetargu na dostawę tramwajów dla Wrocławia, ale pojazdy produkcji firmy trafiły nawet do dalekiej Korei.
Eszter Kálmán z BKV mówiła na temat budowy IV linii metra w Budapeszcie. – Będzie ona całkowicie automatyczna, nie będzie konieczne zatrudnianie motorniczych dla obsługi składów podziemnej kolejki – powiedziała. Kálmán mówiła także o szczegółach technicznych budowy tunelu IV linii budapeszteńskiego metra. – Na razie wydrążono 7,5 km – poinformowała.

* Hans Peter Engel - dyrektor sprzedaży Solaris Bus&Coach i Janusz Kućmin, generalny przedstawiciel Bombardiera na Polskę.
Süleyman AçikbaĹ z tureckiej firmy infrastrukturalnej Avrasya Metro Grubu przedstawił inwestycje w transport publiczny w Stambule. – Łączy on europejską i azjatycką część Turcji. To mega-miasto, które wymaga sprawnej komunikacji. To wielkie wyzwanie – stwierdził. W Stambule 137 km linii lekkiej kolei jest w budowie, w tym 77 km podwodnego tunelu pod cieśniną Bosfor. Planuje się budowę kolejnych 221 km. Całość ma kosztować 5,5 miliarda euro.
Julia Hoffmann, ekspert BSL Management Consultants mówiła na temat całościowej restrukturyzacji i optymalizacji procesów zarządzania transportem publicznym, a Wojciech Deska z Europejskiego Banku Inwestycyjnego – o finansowaniu inwestycji w szynowym transporcie publicznym. – W tym roku chcemy w Polsce ulokować ponad 4 mld euro – poinformował. – Nie mamy ograniczeń, jeśli chodzi o finansowanie projektów transportowych w Polsce. Spokojnie jesteśmy w stanie dostarczyć np. 1 mld zł na dany projekt – powiedział Wojciech Deska.
Jednym z ważnych punktów programu forum była sesja pytań, na jakie odpowiadali przedstawiciele producentów tramwajów, dotarczających swe pojazdy na polski rynek. Wzięli w niej udział Jerzy Korycki (szef marketingu lekkich pojazdów szynowych, PESA Bydgoszcz), Janusz Kućmin (generalny przedstawiciel Bombardier Transportation na Polskę), Petr Vizdal (dyrektor sprzedaży na Europę Środkową i Wschodnią w Skoda Transportation) oraz Hans Peter Engel (dyrektor sprzedaży w Solaris Bus&Coach).

* Fot. Rynek Kolejowy.