Wczoraj przedstawialiśmy list Kolei Śląskich (zobacz), będący sprostowaniem do opublikowanego we wtorek przez "Rynek Kolejowy" artykułu SRKGŚ, porównującego taryfy Przewozów Regionalnych i Kolei Śląskich. Poniżej zamieszczamy oświadczenie rybnickiego Stowarzyszenia.
Zgadza się, że informację o honorowaniu taryf można było znaleźć w informacji prasowej na stronie Kolei Śląskich co przeoczyliśmy i za co przepraszamy. Należy jednak pamiętać, że informacja prasowa nie jest wiążąca dla przewoźnika podczas zawierania przez pasażera umowy na przewóz (kupno biletu) gdzie obowiązuje opublikowana taryfa. Ponadto brak tam informacji o honorowaniu przez Koleje Śląskie biletów jednorazowych wydanych w taryfie kilometrowej Przewozów Regionalnych.
W dziale Taryfa ta informacja pojawiła się dopiero 3 października o godz. 11:03. Nasz artykuł opublikowaliśmy na naszej stronie tego samego dnia o godz. 14:26. W związku z tym podczas tworzenia tekstu owej informacji w dziale taryfy jeszcze nie było. Było to niemożliwe, ponieważ analizę napisał członek Stowarzyszenia 2 października 2011, aby z artykułem mógł zapoznać się Zarząd.
Odnośnie podróży z Mysłowic do Gliwic przepraszamy za błędy, poprawne obliczenia powinny wyglądać następująco:
Bilet jednorazowy:
dotychczas: strefowy ABC: 2x 7,30= 14,60 zł
obecnie: strefowy C + bilet liniowy TL2: 2x 3,00 + 2x 4,00=14,00zł
Spadek kosztów o 0,60zł (~4%).
Bilet miesięczny:
dotychczasowy: strefowy ABC: 176 zł
obecnie: strefowy C + liniowy TL2 83,00 + 100,00 = 183,00 zł
Wzrost kosztów o 7zł (~4%) w skali roku wzrost o 84 zł.
Przepraszamy za nieuwzględnienie oferty specjalnej Kolei Śląskiej, czyli 15% ulgi handlowej na przejazd tam i z powrotem. Jednak obowiązuje ona tylko w przypadku powrotu w ten sam dzień.
Nie negujemy faktu niższych cen taryf kilometrowych i liniowych Kolei Śląskich od taryf kilometrowych i strefowych Przewozów Regionalnych. Zwracamy tylko uwagę na brak wzajemnego honorowania tych taryf, który generuje wzrost kosztów tylko i wyłącznie w przypadku korzystania z obu przewoźników. W ten sposób została zanegowana idea taryfy strefowej – scalenia aglomeracji śląskiej.
Odnośnie analiz taryfowych mamy głęboką nadzieję, że kasjerzy oraz konduktorzy Kolei Śląskich faktycznie będą informować pasażerów o najtańszej możliwości podróżowania na danej trasie i w ten sam sposób wystawiać bilety.
Podkreślamy, że naszym celem nie jest krytykowanie dla samego krytykowania. Chcieliśmy jedynie zwrócić uwagę na problem pasażerów korzystających z pociągów obu przewoźników. Mamy również nadzieję, że zamieszanie z taryfami jest jedynie przejściowe i w końcu uda stworzyć się prawdziwą taryfę aglomeracyjną. Prawdziwą, czyli obejmującą obu przewoźników jak i inne środki transportu (tramwaj, autobus).
Stowarzyszenie Rozwoju Kolei Górnego Śląska w Rybniku