Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

SRKGŚ: Co z infrastrukturą kolejową na Śląsku?

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
WPS SA
Elester-PKP
Euroterminal Sławków
Torhamer

Data publikacji:
22-09-2011
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Adam Gajda, Adrian Krzemień, SRKGŚ

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
SRKGŚ: Co z infrastrukturą kolejową na Śląsku?
- Zastanawiając się nad modernizacjami infrastruktury kolejowej w ramach RPO trzeba sobie uświadomić, że linie kolejowe podobnie jak drogi są dobrem społecznym i wymagają nakładów budżetowych. Nigdzie w Europie szlaki kolejowe nie utrzymują się same – piszą Adam Gajda i Adrian Krzemień ze Stowarzyszenia Rozwoju Kolei Górnego Śląska w Rybniku.

Komisja Europejska zaleca, aby 40% środków na infrastrukturę transportową przeznaczać na kolej. Ponieważ linie kolejowe podobnie jak drogi są ważne z punktu widzenia kraju lub regionu należy oczekiwać konsekwencji w finansowaniu. Skoro wydaje się miliardy złotych na drogi wojewódzkie czy nawet powiatowe, to czemu nie na linie kolejowe będące podstawą systemu transportowego województwa?

Dzięki wzrostowi świadomości w tym zakresie prawie wszystkie województwa zdecydowały się na modernizacje linii kolejowych w ramach RPO. Oczywiście jak to zazwyczaj bywa Śląsk musiał być wyjątkiem (wraz z województwem opolskim) i żadnej linii kolejowej do programu nie wpisał. Pomimo, że ewentualne odcinki są znacznie krótsze (więc i tańsze) od remontowanych linii w innych województwach (np. w Wielkopolsce). Przedstawiamy nasze propozycje modernizacji w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego.

Bronów – Wisła Głębce (części linii nr 157, 190, 191), 40 km

Dla województwa ważne jest szybkie połączenie z jego największym ośrodkiem wypoczynkowym. Ponieważ odcinek Katowice – Bronów znajduje się w korytarzu E65, do remontu w ramach RPO zostaje tylko odcinek od Bronowa do Wisły Głębce (40 km). Remont należałoby rozpocząć natychmiast, stan linii jest tragiczny (delikatnie mówiąc). Pomimo tego potoki pasażerskie są na tyle duże, że do Wisły muszą jeździć składy w podwójnym zestawieniu (2xEN57). Po remoncie tego odcinka potoki pasażerskie znacznie wzrosną, tym bardziej, że obecna alternatywa w postaci drogi wojewódzkiej korkuje się w każdy weekend oraz w sezonie turystycznym.

Pszczyna - Żory (część linii nr 148), 22 km

Jest to książkowy przykład odcinka łączącego duże ośrodki miejskie (Rybnik, Żory, Pszczyna, Bielsko-Biała) gdzie słaba frekwencja jest spowodowana stanem technicznym odcinka i związanego z tym czasu przejazdu. Jednak pomimo tego szczytowe pociągi wciąż są napełnione. Po remoncie odcinka i stworzeniu odpowiedniego rozkładu jazdy okaże się, że linia wygeneruje większe potoki pasażerskie niż remontowane linie w ramach RPO innych województw.

Rybnik – Rydułtowy – Sumina (część linii nr 140), 18 km

Linia niezwykle ważna dla mieszkańców powiatu rybnickiego i raciborskiego. Prędkości na tym odcinku obecnie nie są najgorsze, ale z każdym nowym rozkładem jazdy mamy nowe ograniczenia. W ciągu kilku najbliższych lat prędkości na tym odcinku spadną do rzędu 30-50 km/h co będzie nie do zaakceptowania przez pasażerów.

Wodzisław Śląski – Chałupki (część linii nr 158), 17 km

Ponieważ jest do dojazd do granicy państwa (i ważnego przejścia w ruchu towarowym) można się zastanawiać, czy jego remont ma być ze środków krajowych czy samorządowych. Jednak nie ulega wątpliwości, że modernizację trzeba wykonać natychmiast ze względu na zły stan techniczny. Jest to część najkrótszej trasy łączącej Katowice z Ostrawą i Pragą. Po remoncie można uzyskać bardzo dobre czasy jazdy na tym odcinku (takie same lub krótsze niż przez Zebrzydowice).

Bielsko-Biała – Cieszyn (linia nr 190), 39 km

Do upadku połączeń na tej linii doprowadziła jej degradacja (prędkości rzędu 30 km/h). RPO jest dla tego odcinka jedyną szansą na uratowanie przed likwidacją. Podobnie jak w przypadku pozostałych propozycji znaczna poprawa czasu przejazdu pozwoli na odbudowę potoków pasażerskich.

Inne propozycje

Budowa nowych przystanków na linii Gliwice – Bytom zlokalizowanych blisko centrów handlowych, budowa stacji Wodzisław Śląski Miasto naprzeciw obecnego dworca PKS i stworzenie centrum przesiadkowego (inwestycja może być realizowana w połączeniu z modernizacją odcinka Wodzisław Śląski – Chałupki lub osobno). Inwestycje uzupełniające na odcinku Rybnik – Katowice, odbudowa mijanki Łaziska Górne Brada ze względu na fatalne obecne możliwości trasowania pociągów na linii, podniesienie kategorii przejazdów gdzie są ograniczenia do 20 km/h z powodu przekroczonego iloczynu ruchu, wymiana nawierzchni na pominiętych elementach podczas ostatniej modernizacji (niektóre rozjazdy i przejazdy) w tym remont obiektów inżynieryjnych.

Reasumując: zaproponowaliśmy modernizację 136 km szlaków co jest porównywalne do RPO Wielkopolski (124 km), gdzie wartość tamtejszego programu to 131 mln zł. Oczywiście specyfika jest zupełnie inna, bo na Śląsku mamy więcej krótkich odcinków oraz kilkakrotnie większe zagęszczenie ludności (co po remontach przełoży się na odpowiednio większe potoki pasażerskie). Analizując obecny stan techniczny omawianych odcinków okazuje się, że ich modernizacja jest koniecznością. Jednocześnie są to linie gdzie są nikłe szanse na pozyskanie funduszy z budżetu krajowego.

Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
WPS SA
Elester-PKP
Euroterminal Sławków
Torhamer

Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

SRKGŚ: MI zachowuje się tak, jakby Polska nie należała do UE

Prawo i polityka

SRKGŚ: MI zachowuje się tak, jakby Polska nie należała do UE

SRKGŚ, 27 stycznia 2011 27 stycznia 2011

Bytom: Stacja kolejowa źródłem „mocnych wrażeń”

Infrastruktura

SRGKŚ: PKP niszczy zabytkową parowozownię w Pyskowicach

Infrastruktura

SRGKŚ: PKP niszczy zabytkową parowozownię w Pyskowicach

SRKGŚ/mg, Rynek Kolejowy, 8 marca 2011 08 marca 2011

SRKGŚ odpowiada na list Kolei Śląskich

Warte uwagi

SRKGŚ odpowiada na list Kolei Śląskich

kk, Rynek Kolejowy 06 października 2011

Nowy rozkład jazdy - w Rybniku zmiany na lepsze

Pasażer

Nowy rozkład jazdy - w Rybniku zmiany na lepsze

Stowarzyszenie Rozwoju Kolei Górnego Śląska 11 października 2011

SRKGŚ: Podział PR szansą dla pasażerów?

Pasażer

SRKGŚ: Podział PR szansą dla pasażerów?

: Stowarzyszenie Rozwoju Kolei Górnego Śląska w Rybniku, 13 grudnia 2011. 13 grudnia 2011

Zobacz również:

SRKGŚ: MI zachowuje się tak, jakby Polska nie należała do UE

Prawo i polityka

SRKGŚ: MI zachowuje się tak, jakby Polska nie należała do UE

SRKGŚ, 27 stycznia 2011 27 stycznia 2011

Bytom: Stacja kolejowa źródłem „mocnych wrażeń”

Infrastruktura

SRGKŚ: PKP niszczy zabytkową parowozownię w Pyskowicach

Infrastruktura

SRGKŚ: PKP niszczy zabytkową parowozownię w Pyskowicach

SRKGŚ/mg, Rynek Kolejowy, 8 marca 2011 08 marca 2011

SRKGŚ odpowiada na list Kolei Śląskich

Warte uwagi

SRKGŚ odpowiada na list Kolei Śląskich

kk, Rynek Kolejowy 06 października 2011

Nowy rozkład jazdy - w Rybniku zmiany na lepsze

Pasażer

Nowy rozkład jazdy - w Rybniku zmiany na lepsze

Stowarzyszenie Rozwoju Kolei Górnego Śląska 11 października 2011

SRKGŚ: Podział PR szansą dla pasażerów?

Pasażer

SRKGŚ: Podział PR szansą dla pasażerów?

: Stowarzyszenie Rozwoju Kolei Górnego Śląska w Rybniku, 13 grudnia 2011. 13 grudnia 2011

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5