W ubiegłym roku z uruchomionych ponad 300 pociągów skorzystało około 40 tys. podróżnych. Mimo dużego zainteresowania podróżnych, ze względów finansowych w rozkładzie jazdy na rok 2019 zarządca okroi ofertę pociągów prowadzonych parowozem. Ma również kilka wyzwań związanych z utrzymaniem kolei, w tym kontynuację naprawy lokomotywy parowej Px48-1920.
40 tysięcy podróżnych...Jak informuje „Rynek Kolejowy” Arkadiusz Kaczmarek, wiceprezes Towarzystwa Przyjaciół Kolejki Średzkiej „Bana” będącego zarządcą wąskotorówki, w ubiegłym roku uruchomionych zostało ponad 300 pociągów. Zdecydowana większość przejazdów odbyła się na podstawie rozkładu jazdy – uruchomiono 138 par. Pozostałe składy pojechały na zamówienie grup zorganizowanych – dzieci i młodzieży. Pociągi pozarozkładowe przewiozły wycieczki turystów angielskich i niemieckich. Uruchomiono również przejazdy specjalne dla miłośników kolei. Łącznie z pociągów skorzystało około 40 000 podróżnych, czyli średnio w każdym składzie jechało ponad 130 osób. Składy przewoziły także m.in. zabytkowe samochody oraz dużą liczbę jednośladów.
Plany, zmiany w 2019 r. Zarządca Średzkiej Kolei Powiatowej planuje kontynuować działalność w zakresie poprawy sytuacji taborowej oraz poprawy stanu infrastruktury. Jak podaje Arkadiusz Kaczmarek, trwa naprawa drugiego parowozu Px48-1920. Z uwagi na poważny zakres przedsięwzięcia ogłoszona została zbiórka publiczna na ten cel –
więcej informacji można znaleźć na portalu „zrzutka.pl”. Z pozyskanych środków planowane jest zamówienie nowych obręczy kół parowozu oraz czopów napędnych. W planach jest również zakończenie naprawy głównej wagonu osobowego typu 1Aw.
Towarzystwo będące organizacją pożytku publicznego przymierza się do remontu parowozowni. Środki na ten cel stowarzyszenie chciałoby pozyskać z odpisów 1% podatków.
Jak wyjaśnia udzielający informacji, w bieżącym roku nie uda się utrzymać oferty ubiegłorocznej. – Rosnące koszty płac, a także paliw i energii spowodowały, że podjęliśmy decyzję o tym, iż parowóz będzie kursował jedynie co drugi weekend, w pozostałe natomiast lokomotywa spalinowa. Prócz tego w miesiącu maju i czerwcu jesteśmy zmuszeni usunąć z rozkładu część pociągów – informuje Arkadiusz Kaczmarek.
Zagrożenie dla kursowania pociągów turystycznych?Innym wyzwaniem dla zarządcy wąskotorówki jest wiadukt nad normalnotorową linią kolejową Poznań – Krotoszyn. Ze względu na stan techniczny obiektu, być może będzie mógł być użytkowany warunkowo jedynie do 2020 r. Obecnie zarządca nie posiada środków na kosztowny remont obiektu. A jego zamknięcie spowoduje kres obecnej oferty w zakresie kursowania pociągów turystycznych – odcinek między stacją Środa Miasto, gdzie znajduje się zaplecze wąskotorówki, a wiaduktem to jedynie niespełna 2 200 m.
O średzkiej kolei...Średzka Kolej Powiatowa to wąskotorówka łącząca Środę Wielkopolską z Zaniemyślem. Eksploatowana linia o prześwicie szyn 750 mm ma długość 14 km. Na tle innych kolei wąskotorowych odznacza się prowadzeniem większości ruchu turystycznego trakcją parową oraz dość długim okresem regularnego kursowania – w ubiegłym roku „sezon” trwał od początku maja do połowy listopada.