Po piśmie, w którym Newag zwracał uwagę na „dezintegrację systemów bezpieczeństwa” w swoich Impulsach, oświadczenie przysłał SPS Mieczkowski, który wykonywał przeglądy pojazdów. Odrzuca on zarzuty producenta.
Od kilkunastu dni producent – nowosądecki Newag – i użytkownicy – Koleje Dolnośląskie i Polregio, zabierają głos w
sprawie niesprawności kilku elektrycznych pojazdów Impuls. Newag sugeruje niewłaściwą eksploatację pojazdów lub wadliwe wykonanie przeglądu przez SPS Mieczkowski. Spółka zabrała dziś w tej sprawie głos. Publikujemy stanowisko niemal w całości, bez zmian redakcyjnych.
„Spółka Serwis Pojazdów Szynowych sp. z o.o. sp.k. odnosząc się do wydanego w dniu 4 lipca 2022 r. przez spółkę Newag oświadczenia w przedmiocie przyczyn usterek występujących w elektrycznych zespołach trakcyjnych typu 45WE (serii IMPULS) informuje, co następuje:
1. Spółka Serwis Pojazdów Szynowych sp. z o.o. sp.k., pracownicy spółki oraz podmioty współpracujące nigdy nie ingerowali w jakikolwiek sposób w zapisy rejestratora oraz rejestrowane wskazania parametrów pracy pojazdu 45WE-024 podczas prowadzenia czynności utrzymaniowych poziomu P3/2 ani innych pojazdów tej serii wyprodukowanych przez spółkę Newag.
2. Czynności utrzymaniowe pojazdu 45WE-024 w ramach przeglądu P3/2 zostały wykonane przez spółkę SPS zgodnie z dokumentacją systemu utrzymania (DSU) opracowaną przez producenta. Pojazd serii IMPULS nie posiada drogomierza a rejestrator zdarzeń. Dane na temat przebiegu widoczne są na cyfrowym panelu operatorskim i ich wskazania są prawidłowe. DSU ustanawia wymóg wykonania części prac utrzymaniowych przez serwis producenta lub pracownika posiadającego dopuszczenie producenta. W zgodzie z ww. postanowieniem spółka SPS przesłała rejestrator do przedstawiciela producenta w celu przeglądu oraz legalizacji.
3. Spółka Serwis Pojazdów Szynowych stanowczo sprzeciwia się twierdzeniom i sugestiom jakoby rzekome nieprawidłowości w ramach czynności utrzymaniowych miały stanowić przyczynę zaistnienia usterki.
4. Po usunięciu usterki przez producenta nastąpi zakończenie czynności utrzymaniowych, co umożliwi uprawnionemu komisarzowi odbiorczemu kompleksową ocenę sprawności technicznej pojazdu i wydanie zgody na przywrócenie do eksploatacji po wykonanym przeglądzie.
5. We wstępnej ocenie ekspertów spółki Serwis Pojazdów Szynowych pojawienie się nieprawidłowości bez wyraźnej, możliwej do zidentyfikowania przyczyny zewnętrznej na pojazdach typu Impuls będących w eksploatacji kilku przewoźników oraz w sytuacji, gdy planowe czynności utrzymaniowe były prowadzone przez różne podmioty, potwierdza systemowy charakter usterki.
6. Spółka Serwis Pojazdów Szynowych zaprzecza, że nie wyraziła zgody na złożoną̨ propozycję przesłania pojazdu do zakładu Newag w Nowym Sączu celem dokonania pełnej diagnostyki. Spółka wystąpiła do producenta o przysłanie serwisu do zakładu wykonawcy w celu usunięcia usterki, gdzie znajduje się pojazd po przeglądzie P3/2 oraz niezbędna infrastruktura.
7. Spółka Serwis Pojazdów Szynowych podejmuje wszelkie niezbędne czynności w celu wyjaśnienia przyczyn zaistniałych nieprawidłowości, prawidłowości prowadzenia procesu zarządzania konfiguracją typu przez producenta oraz zgodności przygotowanej przez producenta DSU z przepisami prawa, w tym regulacjami antymonopolowymi.
8. (…) Standardem we współpracy z producentem taboru, wobec oczywistej usterki systemowej, jest podejmowanie wszystkich możliwych działań celem jak najszybszego zakończenia sytuacji rzutującej negatywnie na ocenę przyjętych przez producenta rozwiązań technicznych. Z naszej strony deklarujemy pełną gotowość do współpracy celem jak najszybszego przywrócenia do eksploatacji unieruchomionych pojazdów serii Impuls oraz dokończenia czynności utrzymaniowych w ramach przeglądów P3/2. Nie jest zrozumiałą sytuacja, gdy nowoczesny tabor dostarczony za publiczne pieniądze stoi unieruchomiony i powoduje straty finansowe przewoźników oraz co istotniejsze – znaczne utrudnienia dla pasażerów.