Zmiany w zakresie dostaw nowego taboru w trakcie III kwartału 2011 r. można uznać za znaczące, choć raczej należałoby je określić jako powolne przejście z efektowności do efektywności wymiany taboru. W okresie pierwszych trzech kwartałów 2011 r. dostarczono 62 jednostki taborowe o łącznej długości 3219,17 m, podczas gdy w tym samym okresie roku ubiegłego były to zaledwie 33 jednostki o łącznej długości 1401,41 m. Oznacza to wzrost o prawie 88% liczony w jednostkach oraz prawie 130% w ujęciu długościowym.
Tak duże rozbieżności wiążą się z faktem dostawy dużej liczby długich ezt w bieżącym roku, podczas gdy w tym samym okresie roku ubiegłego przeważały krótkie lokomotywy, wagony oraz szty. Ponieważ zmiany są bardzo niestabilne, w celu bardziej realnego opisania zachodzących zmian dostawy są odnoszone do „naturalnych potrzeb wymiany taboru”, określonych przez liczbę eksploatowanych jednostek z uwzględnieniem czasu ich eksploatacji. Ogólne dane zostały przedstawione w numerze 4/2011. W badanym okresie pod względem dostarczonych jednostek na pierwszym miejscu uplasowała się PESA (48,39%), na drugim miejscu znalazła się spółka zależna ZNTK MM (22,58%), trzecią pozycję zajął Bombardier (17,74%), czwartą FPS (8,06%), natomiast listę zamyka Newag (3,23%). Jednak jeśli uwzględni się długości, wyniki znacznie się polaryzują i udział PESY to aż 72,68%. Dzieje się tak za sprawą dostarczania przez ten podmiot dużej ilości długich eztów, co spowodowało spadki u kolejnych dostawców, choć ich kolejność pozostała bez zmian. Dokładne dane zestawiono w tabeli 1.
Tabela 1. Udział w rynku taboru kolejowego do przewozów pasażerskich ogółem i w segmencie sztów.
Lp.
|
Dostawca
|
% łączny udział w jednostkach
|
% łączny udział w długościach
|
% łączny udział w jednostkach szt
|
% łączny udział w długościach szt
|
1
|
Bombardier
|
17,74
|
6,46
|
n/d
|
n/d
|
2
|
FPS
|
8,06
|
4,10
|
n/d
|
n/d
|
3
|
Newag
|
3,23
|
3,11
|
10,53
|
14,63
|
4
|
PESA
|
48,39
|
72,47
|
15,79
|
20,18
|
5
|
ZNTK MM
|
22,58
|
13,86
|
73,68
|
65,18
|
Ĺšródło: Ryszard Piech
Całość artykułu w najnowszym numerze miesięcznika "Rynek Kolejowy" nr 01/2012. Zapraszamy do prenumeraty lub salonów Empik.