Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Polsko-czeskie rozmowy kolejowe

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
15-11-2024
Ostatnia modyfikacja:
15-11-2024
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
inf. pras. Ministerstwa Infrastruktury

Podziel się ze znajomymi:

Planowanie i realizacja inwestycji w transgraniczną infrastrukturę transportową na szlakach łączących Polskę i Czechy to główny temat rozmowy wiceministra infrastruktury Piotra Malepszaka z ambasadorem Republiki Czeskiej w Polsce Břetislavem Dančakiem.

Podczas spotkania w Warszawie rozmawiano o m.in. współpracy kolejowej – jej aspektach transgranicznych, planach i możliwościach dalszej rozbudowy linii kolejowych E59, E65 na odcinkach przygranicznych, planach budowy kolei dużych prędkości oraz budowie autostrady D11 po stronie czeskiej. Autostrada ta będzie stanowiła kontynuację polskiej drogi ekspresowej S3, biegnącej do polskich portów morskich w Szczecinie i Świnoujściu. Poruszono także kwestie odbudowy infrastruktury transportowej regionów przygranicznych po powodzi, jaka w tym roku przeszła przez Polskę, Czechy i inne państwa Europy Środkowej, pozostawiając rozległe straty. Wskutek zniszczeń nieprzejezdna jest część dróg, uszkodzone zostały także linie kolejowe.

Nawiązano także do wniosków z obszaru transportu z ostatnich polsko-czeskich konsultacji międzyrządowych w Pradze 9 października br. Potwierdzono m.in. rozpoczęcie kursowania bezpośredniego połączenia kolejowego na trasie Gdynia – Praga począwszy od 15 grudnia br. Strona czeska potwierdziła, że do 2028 r. wybuduje i otworzy dla ruchu bez ograniczeń brakujący odcinek przygraniczny autostrady D11.

– Współpraca polsko-czeska w obszarze transportu jest intensywna. Sektor transportowy w wymianie handlowej spełnia kluczową rolę, dlatego priorytetem dla obu rządów powinna pozostać kontynuacja budów i modernizacji głównych szlaków transportowych o międzynarodowym znaczeniu, łączących oba państwa – powiedział wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak.

Ponadto rozmawiano o współpracy w ramach Unii Europejskiej. Zgodnie stwierdzono konieczność zwiększenia finansowania inwestycji infrastrukturalnych w przyszłej perspektywie finansowej UE, czyli Wieloletnich Ramach Finansowych po 2027 r. oraz planach prezydencji Polski w UE w nadchodzącym roku.

Obie strony wysoko oceniły stan relacji dwustronnych w transporcie. Istnieje jednak potencjał do wykorzystania. Szczególną rolę w tym procesie może odegrać transport kolejowy w postaci budowy linii kolei dużych prędkości, modernizacji istniejących połączeń linii konwencjonalnych lub w przypadku uzasadnienia ekonomicznego - przywrócenia do ruchu nieczynnych linii.

– Podejmujemy wspólne inicjatywy, dzielimy się doświadczeniami i dobrymi praktykami. Niezmiennie wynika z naszej współpracy, że tam, gdzie to możliwe zawsze powinniśmy mówić jednym głosem. To pozwoli nam utrzymać jedność w wielu wspólnych interesach gospodarczych, jakie prezentujemy – dodał wiceminister P. Malepszak.

Ambasador Czech przekazał jednocześnie list od ministra transportu Martina Kupki do ministra infrastruktury Dariusza Klimczaka w sprawie zacieśnienia współpracy przy wymianie danych dotyczących planowanych i realizowanych projektów infrastrukturalnych z zakresu transportu kolejowego.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Malepszak o KDP w Polsce. Pociągi pojadą szybciej niż w Niemczech

Infrastruktura

Malepszak o KDP w Polsce. Pociągi pojadą szybciej niż w Niemczech

Kasper Fiszer 18 października 2024

Minister Malepszak ma pomysł na kolejowy ratunek dla Lubuskiego

Infrastruktura

Malepszak: Cztery perony z dużym zapasem wystarczą stacji CPK

Biznes

Malepszak: Kompleksowy plan dla infrastruktury – jeszcze w czerwcu

Prawo i polityka

Malepszak: Pół miliarda pasażerów w 2030 r.? To możliwe

Infrastruktura

Zobacz również:

Malepszak o KDP w Polsce. Pociągi pojadą szybciej niż w Niemczech

Infrastruktura

Malepszak o KDP w Polsce. Pociągi pojadą szybciej niż w Niemczech

Kasper Fiszer 18 października 2024

Minister Malepszak ma pomysł na kolejowy ratunek dla Lubuskiego

Infrastruktura

Malepszak: Cztery perony z dużym zapasem wystarczą stacji CPK

Biznes

Malepszak: Kompleksowy plan dla infrastruktury – jeszcze w czerwcu

Prawo i polityka

Malepszak: Pół miliarda pasażerów w 2030 r.? To możliwe

Infrastruktura

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5