15 maja 2024 r. odbyło się zorganizowane przez Izbę Gospodarczą Transportu Lądowego oraz Railway Business Forum spotkanie branży z przedstawicielami ministerstw i spółek kolejowych.
Na spotkaniu obecni byli ministrowie: Maciej Lasek - Sekretarz Stanu w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej, Pełnomocnik Rządu ds. CPK oraz Piotr Malepszak – Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury. Zarząd PKP SA reprezentował Członek Zarządu Andrzej Bułczyński. Z kierownictwa PKP Polskie Linie Kolejowe obecni byli: Prezes Zarządu Piotr Wyborski a także Członkowie Zarządu Marcin Mochocki i Maciej Kaczorek. Na spotkanie przybyli także Prezes Zarządu PKP Intercity Janusz Malinowski oraz szefostwo Polregio Adam Pawlik i Marcel Klinowski.
Przedmiotem spotkania były zagadnienia związane planami inwestycyjnymi i regulacyjnymi nowego rządu, zwłaszcza te związane z inwestycjami kolejowymi, w tym w ramach komponentu kolejowego CPK. Na wstępie Prezes IGTL, Marita Szustak poinformowała o ukonstytuowaniu się nowego Prezydium Forum Inwestycyjnego PLK oraz ustaleniach dotyczących nowego układu grup roboczych. W najbliższych tygodniach zostaną dokonane wszystkie czynności formalne w zakresie ustalenia liderów poszczególnych grup i rozpocznie się praca merytoryczna. Prezes Szustak podkreśliła wagę dialogu i dorobek Forum, zachęcając jednocześnie do jak najliczniejszego zgłaszania się przedstawicieli rynku do prac w grupach roboczych.
CPK z urealnionym czasem budowy
Minister Maciej Lasek w swoim wystąpieniu przybliżył aktualny stan prac nad programem CPK, zwracając przede wszystkim uwagę na realność harmonogramów i kosztów oraz uzasadnienie ekonomiczne i popytowe poszczególnych inwestycji. Stwierdził, iż nie ma planów rezygnacji z dużych inwestycji ale potrzebna jest rozsądna optymalizacja tych działań. Odnosząc się do pytań Przewodniczącego RBF Adriana Furgalskiego potwierdził konieczność rozpoczęcia w najbliższych miesiącach inwestycji po stronie dokończenia rozbudowy terminalu na lotnisku Chopina, co pozwoli uniknąć ogromnych strat w liczbie pasażerów do momentu uruchomienia lotniska w Baranowie na początku lat trzydziestych. Wskazał także na pojawienie się wkrótce przetargów budowlanych na zwiększenie przepustowości lotniska w Modlinie.
Będą zmiany w Funduszu Kolejowym?
Minister Piotr Malepszak przedstawił zasadnicze priorytety resortu w zakresie inwestycji, zwracając szczególną uwagę na kwestie adekwatności, uzasadnienia i efektywności przyjmowanych rozwiązań. Mocno podkreślił potrzebę dostosowywania środków do potrzeb oraz celowości i efektywności inwestycji, co oznacza, ze nie warto prowadzić takich działań, z których nie ma pożytku albo ten pożytek jest minimalny. Nie chodzi o to, żeby wydać dostępne środki ale wydać je mądrze. Przekazał niezwykle istotną informację o prowadzeniu wspólnej z Ministrem Finansów pracy nad stworzeniem nowych stabilnych i elastycznych źródeł finansowania inwestycji, w tym nad zmianami dot. Funduszu Kolejowego, o które IGTL i RBF apelowały już od lat. Podkreślona została również istotność jakości wykonawstwa i utrzymania infrastruktury w kontekście minimalizacji utrudnień ruchowych, wynikających często z zaniedbań lub braku właściwego planowania.
6 miliardów złotych na stole
Piotr Wyborski, Prezes PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., odniósł się m.in. do kwestii funkcjonowania grupy kapitałowej PLK, wskazując że nie są przewidywane znaczące akwizycje, a kluczową kwestią jest optymalizacja wykorzystania potencjału sprzętowego spółek utrzymaniowych. Udział rynku w utrzymaniu jest sprawą otwartą i w kolejnych miesiącach będą zapadać rozstrzygnięcia w tym zakresie. Przedstawiciele zarządu PLK poinformowali również, że w najbliższych tygodniach planowane jest podpisanie kontraktów o wartości ok. 6 mld PLN, a do końca roku ogłoszenie przetargów na kwotę circa 17 mld PLN. Kluczową pozytywną informacją Zarządu PLK jest potwierdzenie odejścia od stosowania aukcji w nowych postepowaniach. Jest to realizacja postulatów branży, które dotychczas były ignorowane.
W dalszej części spotkania uczestnicy spotkania zadawali pytania kierowane do ministra Piotra Malepszaka i członków zarządu PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. .
W reakcji na pytania rynku o wyższą waloryzację kontraktów, padła deklaracja o możliwości dyskusji nad limitem i podziałem ryzyka, ale jest to uwarunkowane wynikiem prac nad uelastycznieniem finansowania inwestycji. Wśród pytań zgromadzonych przedstawicieli rynku pojawiły się również kwestie ochrony polskiego rynku przed ekspansja zagraniczną, zasad uwzględniania SRK w projektowaniu i zlecaniu zadań inwestycyjnych, aktywności zarządcy infrastruktury na szczeblu unijnym oraz nowych technologii. Były poruszane także kwestie problemów taborowych, legislacji, bocznic kolejowych, przewozów towarowych i nowoczesnych technologii.
Co z taborem kolejowym?
Przedstawiciele spółek przewozowych poinformowali o planach zakupów taboru. W przypadku Intercity w najbliższym czasie poznać mamy obraz sytuacji zastanej w spółce przede wszystkim w kontekście braków dostępnego taboru przy rosnącym popycie na podróże i planach szybkiej naprawy tej sytuacji oraz nową politykę zakupową PKP IC.
W ocenie uczestników blisko 3 godzinne spotkanie było ważne i potrzebne, a dialog przedstawicieli władz z przedsiębiorcami w branży staje się kluczowy dla efektywnego rozwoju transportu szynowego w Polsce.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.