Krótka linia kolejowa nr 582, która pozwoli bez zmiany czoła pociągu przemierzyć trasę z Kielc do Warszawy przez linie 61 i Centralną Magistralę Kolejową, powstanie później. Nie ma więc co liczyć na zapewnienie Kielcom szybkiego dojazdu do stolicy.
Jak z końcem 2017 w komunikacie prasowym
przekazały Polskie Linie Kolejowe, po wybudowaniu 3-kilometrowego odcinka linii 582, łącznica skróci czas przejazdu między Warszawą a Kielcami do ok. 2 h i 10 min. Obecnie średni czas przejazdu między miastami, z wykorzystaniem trasy przez Radom i Koluszki, to aż 3 godziny i 25 minut. To sprawia, że pociągi nie stanowią żadnej konkurencji dla autobusów i aut.
Z tego powodu ostatnio o przyspieszenie prac projektowych i budowlanych przy łącznicy prosili posłowie z ziemi kieleckiej. Nic takiego nie będzie jednak miało miejsca. Wykonawca łącznicy – firma ZUE – poinformował właśnie, że z PKP PLK podpisała aneks, który przesuwa termin realizacji zadania o około 7 miesięcy. Zapytaliśmy PKP PLK z czego wynika przeciągnięcie inwestycji w czasie.
– Zmiana terminu realizacji umowy na zaprojektowanie i wykonanie robót budowlanych w ramach zadania pn.: „Budowa linii kolejowej nr 582 Czarnca – Włoszczowa Płn.", zawartej z ZUE SA wynikała m.in. z konieczności rozszerzenia zakresu prac projektowych i wykonania dodatkowych projektów podziałów działek – poinformowała Izabela Miernikiewicz z biura prasowego PKP PLK.
Jak wyjaśnia PKP PLK, w konsekwencji, okoliczności te uniemożliwiły wykonawcy przygotowanie w zaplanowanym terminie wniosku o wydanie i uzyskanie decyzji o ustaleniu lokalizacji linii kolejowej oraz decyzji o pozwoleniu na budowę. – W tym przypadku nie ma podstaw do naliczania kar umownych wykonawcy – dodała Miernikiewicz.
Budowę łącznicy Czarnca – Włoszczowa Północ zaplanowano na lata 2017–2020. Jej wartość to ponad 40 mln zł. Projekt będzie finansowany w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Świętokrzyskiego.
Niestety, w realizacji
opóźniona jest też modernizacja linii nr 8 między Warką a Radomiem. To podstawowa trasa, po której dotąd kursowały pociągi z Kielc do Radomia.