fot. Minwormed, Creative Commons Attribution-Share Alike 4.0 International
České dráhy poinformowały o zakończeniu sporu z Leo Mobility, spółką posiadającą obecnie 44,3% udziałów w LEO Express, a wcześniej 100%, która zarzucała ČD dumping cenowy. – Sprawa ciągnęła się przez wiele lat, a decyzje Komisji Europejskiej i Urzędu Ochrony Konkurencji są dla nas satysfakcjonujące. Obecne porozumienie z Leo Mobility dotyczy związanego z tą sprawą krajowego postępowania sądowego. Będzie to z pewnością korzystne dla naszych wzajemnych relacji – komentuje Michal Krapinec, prezes zarządu i dyrektor generalny ČD.
Jak informują České dráhy, spółka Leo Mobility w ramach ugody nie będzie kontynuować postępowania sądowego, w którym zarzucała państwowemu konkurentowi zaniżanie cen w celu powstrzymania rozwoju LEO Express w relacji Praga – Ostrawa. ČD podkreślają, że Leo Mobility kontynuowała spór na ścieżce sądowej, pomimo faktu, że Komisja Europejska oraz czeski Urząd Ochrony Konkurencji oddaliły obiekcje Leo Mobility wobec spółki jako bezzasadne. Zakończenie sporu oznacza, że Leo Mobility nie będzie dochodzić jakichkolwiek roszczeń.
Portal zdopravy.cz podaje, że pierwotnie konkurencyjny przewoźnik pozwał ČD na dość astronomiczną kwotę 419 mln koron czeskich, co przy obecnych kursach walut odpowiada ponad 80 mln zł. W późniejszym czasie kwota roszczeń skokowo obniżyła się do 34 mln koron czeskich wraz z odsetkami za zwłokę. Ostatecznie na mocy ugody sądowej ČD mają prawo do odszkodowania od Leo Mobility z tytułu poniesionych kosztów postępowania. Leo Mobility będzie musiała również zwrócić równowartość kosztów postępowania państwu.
Obie strony konfliktu doszły jednak do polubownego rozwiązania sporu, kończąc tym samym postępowanie sądowe. ČD podkreślają w komunikacie prasowym, że zawarte porozumienie ureguluje ich wzajemne relacje, wpływając korzystnie na rozwój zrównoważonego transportu publicznego w oparciu o uczciwą konkurencję w zakresie cen i jakości oferowanych usług. Podstawą do zawarcia porozumienia były decyzje Komisji Europejskiej z września 2022 oraz czeskiego Urzędu Ochrony Konkurencji z lutego 2023. Obydwie decyzje zamknęły postępowania antymonopolowe w sprawie domniemanych nadużyć ze strony ČD.
Krapinec: Nie doszło do żadnego naruszenia z naszej strony
– Od samego początku České dráhy stały na stanowisku, że z naszej strony nie doszło do żadnego naruszenia. Dostarczyliśmy na to Komisji Europejskiej szereg dowodów. Także Urząd Ochrony Konkurencji również nie stwierdził żadnych uchybień ze strony ČD – mówi Michal Krapinec. Jak wskazuje państwowy przewoźnik, sprawa była badana przez Komisję Europejską przez ok. 12 lat, czyli właściwie od momentu pojawienia się prywatnej konkurencji na najpopularniejszej relacji dalekobieżnej w kraju. RegioJet uruchomił przewozy między Pragą a Ostrawą w 2011 roku, zaś LEO Express rok później.
Leo Mobility to spółka należąca do Leoša Novotnégo Juniora, założyciela LEO Express. Obecnie posiada ona 44,3% udziałów w przewoźniku, a ich pozostałą część przejęły Renfe, hiszpańskie koleje państwowe, a także CAF, czołowy hiszpański producent taboru szynowego, który posiada także 100% udziałów w polskim potentacie na rynku autobusowym, czyli Solaris Bus & Coach.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.