ZRK DOM oraz Pomorskie Przedsiębiorstwo Mechaniczno-Torowe zamawiają wspólnie wagony do przewozu rozjazdów w blokach. Na dostawę 12 jednostek ich producent będzie miał ponad półtora roku. Głównym kryterium jest cena, choć znaczenie będzie też miało wyposażenie dodatkowe.
Zamówienie obejmuje dostawę łącznie 12 wagonów. Podzielono je na dwie części: pierwsza z nich obejmuje 4 jednostki dla PPMT, druga – osiem dla ZRK DOM. Obie serie mają być dostarczone do siedzib zamawiających (odpowiednio: w Gdańsku i Poznaniu). Wszystkie pojazdy muszą być fabrycznie nowe. Producent ma wyposażyć je w obsługiwany ręcznie (bez elementów hydraulicznych) osprzęt niezbędny do mocowania rozjazdów podczas ich załadunku, transportu i wyładunku. Jego obowiązkiem będzie też przeszkolenie załogi obu odbiorców w zakresie obsługi wagonów.
Konstrukcja wagonów ma umożliwiać transport w stanie pochylonym bloków rozjazdowych dla wszystkich rodzajów rozjazdów stosowanych na terenie Polski (wyjątkiem są rozjazdy o promieniu łuku toru zwrotnego 2500 m, takie jak te
zamontowane w 2014 r. na stacji Grodzisk Mazowiecki). Wagon wraz z ładunkiem (zwrotnica, krzyżownicą i szynami łączącymi) nie może przekraczać skrajni G2 z pozostawieniem „rozsądnego marginesu prześwitu”. Załadunek i rozładunek nie powinien wymagać dodatkowego podpierania wagonu. Urządzenia robocze mają być sterowane radiowo. Poszczególne zespoły muszą być łatwe w demontażu i montażu (system modułowy).
Wyposażenie wagonów – oprócz wymienionych wyżej elementów – ma składać się z systemu bezpiecznego blokowania położenia platform załadowczych, oświetlenia roboczego strefy przejścia, lampy ostrzegawczej wraz z sygnałami dźwiękowymi i pasa odblaskowego dookoła konstrukcji. Dodatkowo punktowany będzie system poprzecznie przesuwanych przeciwwag, powalający minimalizować różnice w obciążeniu kół po prawej i lewej stronie.
Głównym kryterium udzielenia zamówienia jest cena (waga 80%). Okres gwarancji musi wynosić co najmniej 2 lata (jego wydłużenie będzie punktowane – waga 10%). Dodatkowo punktowane będą: wspomniany system przeciwwag oraz możliwość przesuwu platformy w kierunku poprzecznym (po 3%), urządzenie rejestrujące przebytą drogę oraz automatyczna blokada położenia krańcowego platform (po 2%). W postępowaniu mogą wziąć udział wykonawcy, którzy w ciągu ostatnich 4 lat dostarczyli nie mniej, niż 4 wagony o podobnej specyfikacji.
Termin składania ofert upływa 21 czerwca. Zamawiający oczekują dostawy w ciągu 19 miesięcy od podpisania umowy. Nie przewidziano prawa opcji.
O przygotowaniach do przetargu
pisaliśmy w kwietniu. PPMT ogłosiło wówczas dialog techniczny z potencjalnymi dostawcami wagonów. Od 2016 r. stosowanie technologii blokowej przy wymianie rozjazdów w torach głównych zasadniczych i szlakowych
jest na sieci PKP PLK obowiązkowe.