Akcjonariusze dwóch prywatnych spółek kolejowych szukają nabywcy na swoje udziały. Pracownicy PTKiGK Rybnik, czyli firmy, która przez spółkę zależną Trawipol kontroluje również PTK Holding Zabrze, negocjują sprzedaż obu firm kolejowych.
- Zainteresowanych jest 18 firm. To podmioty branżowe i finansowe, zarówno krajowe, jak i zagraniczne - powiedział Sebastian Chachołek, rzecznik prasowy PTK Holding.
Nie ujawnił nazw zainteresowanych podmiotów. Nieoficjalnie wiadomo jednak, że na liście chętnych są m.in. austriackie OBB Cargo i Bridgepoint, jeden z największych funduszy inwestycyjnych na świecie. Rozmowy jednak trwają i strony nie podają żadnych szczegółów.
- Negocjacje powinny zostać sfinalizowane jesienią tego roku - mówi tylko Sebastian Chachołek.
Oba PTK są w czołówce prywatnych przewoźników kolejowych w Polsce. Nabywca wraz z akcjami obu firm przejmie 3,7 proc. udziałów w krajowym rynku towarowych przewozów kolejowych. Dla porównania - CTL Logistics, największy prywatny przewoźnik towarowy w Polsce, ma niecałe 6 proc. Do państwowych PKP Cargo należy natomiast aż 82 proc. rynku.
- Wzmocnienie kapitałowe obu firm nie ma większego znacznie z punktu widzenia prowadzonej przez nas działalności. Na rynku jest miejsce nie tylko dla kolei austriackich, ale i innych firm - uważa Krzysztof Sędzikowski, dyrektor zarządzający CTL Logistics.
Opinię o rozwoju tego rynku potwierdzają liczby. Pod względem dynamiki wzrostu przewozów towarowych koleją Polska znajduje się w pierwszej piątce krajów europejskich. W 2006r. koleją przewieziono ponad 287 mln ton ładunków - o 8 proc. więcej niż w 2005 r. Dla porównania, największy rynek, niemiecki, odnotował 10-proc. wzrost.
Prywatni przewoźnicy coraz dotkliwiej odczuwają skutki dwuletniej wojny cenowej z PKP Cargo, na skutek której rentowność przewozów spadła do granic opłacalności. - Wielu spółkom wyczerpały się już możliwości dalszego rozwoju, więc ich właściciele zaczęli wystawiać je na sprzedaż - mówi Mieczysław Olender, szef prywatnego przewoźnika towarowego PCC Rail. Jego zdaniem taka sytuacja może doprowadzić w krótkim czasie do powrotu monopolu PKP.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.