Spółka Rail Capital Partners z grupy Polskiego Funduszu Rozwoju dostała tylko jedną ofertę na dostawę dwunastu nowych lokomotyw - z bydgoskiej Pesy.
Zamówienie na 12 lokomotyw to efekt dużego konkursu CUPT na dofinansowanie transportu intermodalnego o
wartości aż 1,33 mld zł. Rail Capital Partners jest jednym z jego największych beneficjentów. Jego projekt "Zakup lokomotyw trakcyjnych do wykonywania transportu intermodalnego w formule ROSCO" otrzymał aż 96,88% i aż 82 332 954,50 złotych dofinansowania. Dostawca lokomotyw zostanie wybrany w drodze otwartego przetargu. RCP otrzymał tylko jedną ofertę - z Pesy Bydgoszcz, która dostarczyła wszystkie poprzednie lokomotywy dla poolu. Oprócz tego Newag przysłał pismo informujące o niezłożeniu oferty.
- Ważność złożonej oferty bada komisja przetargowa - mówi "Rynkowi Kolejowemu" prezes RCP Ireneusz Kozłowski. Po zakończeniu badania, zgodnie z założoną procedurą zostaną przeprowadzone negocjacje z wykonawcą. Dopiero po ich zakończeniu może zostać podpisana umowa na dostawy.
Przedmiotem zamówienia jest dostawa do dwunastu nowych lokomotyw trakcyjnych wraz z dostawą tzw. wyprawki oraz świadczenie usług utrzymania lokomotyw przez okres 72 miesięcy. Kryteria udzielenia zamówienia to: moc silnika spalinowego modułu dojazdowego (4 punkty), długość okresu gwarancji (3 punkty), gwarancja gotowości technicznej (2 punkty), montaż kabiny WC jako osobny moduł przedziału maszynowego (1 punkt), przepływy pieniężne (NPV) obliczone na podstawie cen zaoferowanych w formularzu ofertowym (100 punktów; co ciekawe, łącznie w przetargu zostanie przyznanych 110 punktów – przyp. JM). RCP chce lokomotyw o mocy 5,6 MW i prędkości maksymalnej 160 km/h, czteroosiowych.
Inną formułę zamówienia RCP zastosował w przypadku 10 lokomotyw wielosystemowych. Jak dowiedział się "Rynek Kolejowy", na podstawie konsultacji z rynkiem producentów spółka wysłała zaproszenia do składania ofert. Chodzi o tabor z dopuszczeniem do eksploatacji na sieci wielu krajów - takie możliwości mają obecnie właściwie wyłącznie lokomotywy Bombardiera i Siemensa. To postępowanie jeszcze trwa.
Spółka Rail Capital Partners została utworzona przez Pesę oraz Państwowy Fundusz Rozwoju w celu wynajmu lokomotyw produkowanych przez bydgoskiego producenta. To tzw. pool taborowy. W ramach operacji
przejęcia Pesy przez Polski Fundusz Rozwoju, państwowy fundusz przejął w całości spółkę taborową. W ten sposób chciano uniknąć obaw, że PFR będzie sam u siebie zamawiał lokomotywy z pominięciem konkurencji.