Należąca do PFR spółka Rail Capital Partners ogłosiła dwa duże zamówienia na dostawy lokomotyw. Dotąd dostawcą taboru była dla niej Pesa.
Spółka Rail Capital Partners została utworzona przez Pesę oraz Państwowy Fundusz Rozwoju w celu wynajmu lokomotyw produkowanych przez bydgoskiego producenta. To tzw. pool taborowy. W ramach operacji
przejęcia Pesy przez Polski Fundusz Rozwoju, państwowy fundusz przejął w całości spółkę taborową. W ten sposób chciano uniknąć obaw, że PFR będzie sam u siebie zamawiał lokomotywy z pominięciem konkurencji.
Według dotychczasowych umów, Pesa
miała dostarczyć spółce cztery Gamy Marathon do końca tego roku i aż osiem kolejnych w I półroczu 2019 roku. Prezes Ireneusz Kozłowski zapowiadał kolejne zamówienia ze względu na duże perspektywy rynku najmu lokomotyw. I rzeczywiście, na stronie RCP pojawiły się dwa przetargi: na dostawę 12 lokomotyw trakcyjnych oraz na 10 lokomotyw wielosystemowych – oba wraz z utrzymaniem. Jako spółka, w całości pod kontrolą Skarbu Państwa, zamawia je w trybie publicznym.
Pieniądze z CUPT już są
Zamówienie na 12 lokomotyw to efekt dużego konkursu CUPT na dofinansowanie transportu intermodalnego o
wartości aż 1,33 mld zł. Rail Capital Partners jest jednym z jego największych beneficjentów. Jego projekt "Zakup lokomotyw trakcyjnych do wykonywania transportu intermodalnego w formule ROSCO" otrzymał aż 96,88% i aż 82 332 954,50 złotych dofinansowania. Dostawca lokomotyw zostanie wybrany w drodze otwartego przetargu, który został własnie ogłoszony.
Przedmiotem zamówienia jest dostawa do dwunastu nowych lokomotyw trakcyjnych wraz z dostawą tzw. wyprawki oraz świadczenie usług utrzymania lokomotyw przez okres 72 miesięcy. Kryteria udzielenia zamówienia to: moc silnika spalinowego modułu dojazdowego (4 punkty), długość okresu gwarancji (3 punkty), gwarancja gotowości technicznej (2 punkty), montaż kabiny WC jako osobny moduł przedziału maszynowego (1 punkt), przepływy pieniężne (NPV) obliczone na podstawie cen zaoferowanych w formularzu ofertowym (100 punktów; co ciekawe, łącznie w przetargu zostanie przyznanych 110 punktów – przyp. JM).
RCP chce lokomotyw o mocy 5,6 MW i prędkości maksymalnej 160 km/h, czteroosiowych.
Lokomotywy wielosystemowe na europejskie korytarze Inną formułę zamówienia RCP zastosował w przypadku 10 lokomotyw wielosystemowych. Jak dowiedział się "Rynek Kolejowy", na podstawie konsultacji z rynkiem producentów spółka wysłała zaproszenia do składania ofert. Chodzi o tabor z dopuszczeniem do eksploatacji na sieci wielu krajów - takie możliwości mają obecnie właściwie wyłącznie lokomotywy Bombardiera i Siemensa.
Szczegóły zamówienia nie zostały jeszcze ujawnione. Według informacji "Rynku Kolejowego", chodzi o lokomotywy czteroosiowe; dopuszczenie do ruchu będzie musiało obejmować przynajmniej Polskę, Austrię, Niemcy, Czechy, Słowację, Węgry i Rumunię.