Spółka CPK zaprezentowała dziś założenia poolu wynajmu taboru dla przewoźników, który może utworzyć po decyzji rządu. W pierwszej kolejności zapowiada zakup ponad 100 elektrycznych zespołów trakcyjnych o prędkości do 250 km/h za ponad 16 mld zł miliardów złotych.
Jak poinformował dziś Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. CPK, rząd przyjął uchwałę zatwierdzającą koncepcję taborową CPK. Przewiduje ona powołanie przez CPK spółki zależnej typu ROSCO (pool taborowy), której głównym zadaniem będzie zakup i zarządzanie taborem, niezbędnym do obsługi projektowanych linii Kolei Dużych Prędkości. Jak dodał prezes spółki CPK Mikołaj Wild, będzie ona także mogła wypożyczać tabor różnym przewoźnikom na zasadach rynkowych, przynosząc przychody.
Docelowo 200 szybkich ezetowJak mówił minister Horała, docelowo spółka będzie chciała kupić do 200 zespołów trakcyjnych tylko pod obsługę linii dużych prędkości zbudowanych w ramach projektu CPK. Jak podkreślił, zależy mu na tym, żeby polskie firmy mogły w jak największym stopniu wykorzystać projekt, co ma zapewnić zastosowanie trybu partnerstwa innowacyjnego. Powołał się na przykład zamówień pociągów TGV we Francji.
Zgodnie z przyjętą uchwałą spółka taborowa powołana przez CPK będzie mogła pozyskiwać inwestorów mniejszościowych – prywatnych lub publicznych. W istotnym stopniu będzie finansowana instrumentami dłużnymi, np. przez banki, fundusze inwestycyjne, towarzystwa ubezpieczeniowe i fundusze emerytalne. Szacunkowe nakłady inwestycyjne na nowe pojazdy szynowe, w latach 2024-2030 mają wynieść 8,7 mld zł (według cen z I półrocza 2023 r.), a w perspektywie do 2035 r. sumarycznie 16-20 mld zł. Ma to starczyć na ok. 100-120 pociągów, w zależności od skali sieci. Ze skarbu państwa planuje się pozyskać ok. 20 procent tych kwot.
Są założenia, ale nie ostateczne
Jak podano według przyjętej uchwały, nowy tabor będzie zgodny z technicznymi specyfikacjami interoperacyjności (TSI) i będzie spełniał szereg wymogów technicznych i jakościowych wymagań; mają być w pełni dostosowane do infrastruktury CPK:
- prędkość max do 250 km/h,
- zasilanie 3 kV DC i 25 kV AC,
- spełniający wymagania osób niepełnosprawnych,
- energooszczędność, systemy odzyskiwania energii,
- kompatybilność systemów bezpieczeństwa,
- system sterowania i kierowania ruchem ETCS według najnowszych wymagań interoperacyjności,
- system informacji pasażerskiej (SIP) z uwzględnieniem informacji lotniskowej i pokładową technologią digital signage,
- wyposażenie w udogodnienia dla pasażerów, np. strefy wielofunkcyjne, indywidualne oświetlenie i ładowarki USB.
Jak mówi prezes Mikołaj Wild, terminy zakupów taboru będą dostosowane do oddawania kolejnych linii kolejowych – tak żeby ani infrastruktura, ani tabor nie pozostawały niewykorzystane.