Partnerzy serwisu:
Prawo i polityka

Specustawa transportowa: Jakie ułatwienia dla przewoźników?

Dalej Wstecz
Partner działu

Hanton

Data publikacji:
24-03-2022
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO I POLITYKA
Specustawa transportowa: Jakie ułatwienia dla przewoźników?
fot. Michał Szymajda
Uchwalona wczoraj (23 marca) specustawa transportowa daje nowe uprawnienia przewoźnikom obsługującym pociągi z uchodźcami z Ukrainy lub z przeznaczoną dla obywateli tego kraju pomocą humanitarną. Jednym z nich jest możliwość bardziej elastycznego wykorzystania czasu pracy maszynistów i reszty personelu. Kolejowe przewozy uchodźców i pomocy będą mogły zostać zwolnione z opłat za dostęp do infrastruktury.

Maksymalny dobowy wymiar czasu pracy obsady pociągu zostanie wydłużony – w sytuacjach nadzwyczajnych (związanych m. in. z zatorami na przejściach granicznych) – aż do 16 godzin. Łączny czas prowadzenia pojazdu kolejowego lub pociągu nie może jednak przekroczyć 9 godzin, a przewoźnik nie może z góry zaplanować 16-godzinnej służby. Nieprzerwany odpoczynek dobowy takich pracowników może być skrócony do 8 godzin.

Innego rodzaju ułatwienie dotyczy zwiększonej prędkości jazdy bez znajomości szlaku. Przy jeździe z prędkością do 60 km/h nie jest już konieczna obecność w kabinie innego, znającego szlak maszynisty lub przedstawiciela zarządcy infrastruktury. Do obsługi pociągu z uchodźcami można też wyznaczyć maszynistę z uprawnieniami wyłącznie do prowadzenia pociągów towarowych (warunkiem jest zgodność typu lokomotywy). Znajomości szlaku nie musi też mieć kierownik pociągu.

Zarządcy infrastruktury otrzymali możliwość preferencyjnego traktowania przewoźników towarowych, uruchamiających pociągi z pomocą humanitarną dla ofiar wojny. Mogą oni nie pobierać opłat rezerwacyjnych za niewykorzystanie przepustowości, opłaty za dostęp minimalny oraz opłaty manewrowej. Status przewozu z pomocą humanitarną będzie nadawał szef kancelarii premiera (w przypadku relacji krajowych) lub ministerstwo spraw zagranicznych (dla pociągów międzynarodowych). Rekompensatę za utracone przychody ma wypłacać zarządcy Fundusz Pomocy dla ofiar wojny w Ukrainie. Również ze środków Funduszu mają być refundowane koszty przystosowania infrastruktury do przewozów uchodźców.

Przewoźnicy pasażerscy mogą liczyć na zwrot kosztów uruchomienia dodatkowych pociągów pasażerskich dla uchodźców, a także wydłużenia składów pociągów rozkładowych. Rozliczanie będzie odbywało się według stawki ryczałtowej za pociągokilometr lub pojazdokilometr (68 zł) albo wagonokilometr (5 zł) pracy eksploatacyjnej. O tym aspekcie szerzej informowaliśmy już w czoraj w tekście pt. Specustawa transportowa: Będzie podwyższenie stawek dla przewoźników samorządowych.

W ramach Funduszu Pomocy na te cele przeznaczono 130 mln zł.

Przypomnijmy: projekt specustawy, skierowany do Sejmu 21 marca, został przegłosowany dwa dni później. Nowe zasady mają obowiązywać na razie do końca roku kalendarzowego (z mocą wsteczną od 24 lutego – pierwszego dnia rosyjskiej inwazji na Ukrainę), lecz jeśli wojna w Ukrainie będzie toczyła się nadal po tej dacie, należy spodziewać się ich przedłużenia.
Partner działu

Hanton

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Specustawa lotniskowa przedłużona do końca 2025 roku

Prawo i polityka

Specustawa lotniskowa przedłużona do końca 2025 roku

Rafał Dybiński 18 listopada 2020

Specustawa przyspieszy inwestycje kolejowe?

Prawo i polityka

Specustawa przyspieszy inwestycje kolejowe?

Dziennik Gazeta Prawna 22 marca 2013

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Specustawa lotniskowa przedłużona do końca 2025 roku

Prawo i polityka

Specustawa lotniskowa przedłużona do końca 2025 roku

Rafał Dybiński 18 listopada 2020

Specustawa przyspieszy inwestycje kolejowe?

Prawo i polityka

Specustawa przyspieszy inwestycje kolejowe?

Dziennik Gazeta Prawna 22 marca 2013

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5