Początek firmy Solaris Bus & Coach to rok 1994 i utworzenie przez jej założyciela i przewodniczącego Rady Nadzorczej Krzysztofa Olszewskiego biura handlowego Neoplan Polska Sp. z o. o. ze 100% udziałem rodziny Olszewskich. Celem biura jest sprzedaż na polskim rynku niskopodłogowych autobusów miejskich.
Wygrana w przetargu na dostawę autobusów dla miasta Poznania przesądza o dalszych losach firmy. Owocem jest decyzja o utworzeniu fabryki autobusów w Bolechowie pod Poznaniem. Wiosną 1996 fabryka rozpoczyna działalność, a spółka zmienia profil stając się producentem nowoczesnych autobusów miejskich.
Już po krótkim czasie firma zostaje krajowym liderem w sprzedaży autobusów miejskich. Sukces produktu przekłada się na inwestycje w przedsiębiorstwie. W Bolechowie powstaje Biuro Techniczne, a w Środzie Wielkopolskiej wydział budowy szkieletów. Nieco później całości dopełniają: blacharnia, finisz i prototypownia.
Kolejna cezura w historii spółki to rok 1999. W odpowiedzi na potrzeby rynku i oczekiwania klientów firma wprowadza niskopodłogowy autobus miejski Urbino 12. To narodziny marki Solaris. Produkt ten szybko podbija rynek krajowy, a już rok później pojawia się w sprzedaży eksportowej. Solaris Urbino 12 daje początek całej rodzinie autobusów, której symbolem jest charakterystyczny jamnik.
Kamieniem milowym w losach spółki stał się 1. września 2001. Tego dnia firma zmieniła nazwę na Solaris Bus & Coach Sp. z o.o. Jednocześnie Krzysztof Olszewski odkupił znajdujące się przez rok w ręku Neoplana 30% udziałów w przedsiębiorstwie. Od 1 lipca 2005 Solaris Bus & Coach działa jako spółka akcyjna.
Solaris Bus & Coach to firma dynamiczna, szybko reagująca na potrzeby klientów i rynku. Zespół konstruktorów Solaris Bus & Coach nieprzerwanie pracuje nad realizacją nowych modeli i doskonaleniem już istniejących. Efektem tej pracy są rodziny niskopodłogowych autobusów miejskich Urbino, trolejbusów Solaris Trollino, pierwszy w Europie seryjnie produkowany autobus z napędem hybrydowym, a także tramwaje Tramino.