Stacja Muzeum poszukuje wykonawcy naprawy P5 parowozu Px29. Maszyna prowadziła ogólnodostępne i wynajęte pociągi turystyczne w Sochaczewie. Prace mają zostać przeprowadzone w przyszłym roku, tak by od sezonu 2025 parowóz powrócił na szlak.
Zamawiający chce, by naprawa została wykonana do 30 listopada przyszłego roku. Umożliwiłoby to powrót parowozu na szlak w roku 2025. 60% punktów w postępowaniu można otrzymać za cenę, a 40% – za długość okresu gwarancji. Stacja Muzeum zamierza otworzyć oferty 15 grudnia.
Po odbudowie parowóz będzie prowadził pociągi na trasie Sochaczew – Wilcze Tułowskie. Poprzedni remont, po którym lokomotywa
powróciła do ruchu w sezonie turystycznym 2018, przeprowadzono w Muzeum Przemysłu i Kolejnictwa na Śląsku w Jaworzynie Śląskiej.
Px29-1704 był ostatnią czynną i jedną z dwóch zachowanych maszyn tego typu. Służbę rozpoczął na sieci kolei kujawskich, następnie był eksploatowany – między innymi – na kolejce jędrzejowskiej, przeworskiej oraz hrubieszowskiej, gdzie został wygaszony. W latach 1982-1984 został odbudowany w ZNTK Nowy Sącz jako czynny zabytek Muzeum Kolei Wąskotorowej w Sochaczewie – przedtem jednak wystąpił w serialu Stanisława Barei „Alternatywy 4” (odcinek „Dwudziesty stopień zasilania”). Drugi egzemplarz – o numerze 1708 – również znajduje się w zbiorach oddziału Stacji Muzeum w Sochaczewie.
Parowozy Px29 (przedwojenne oznaczenie – Wp29) zaprojektowano i zbudowano na przełomie lat 20. i 30. XX wieku w Warszawskiej Spółce Akcyjnej Budowy Parowozów. Seria liczyła 21 egzemplarzy, z których po II wojnie światowej PKP odzyskały tylko 11. Doświadczenia związane z ich eksploatacją wykorzystano następnie przy konstruowaniu serii Px48/Px49. Ciekawostką jest fakt sprzedaży czterech maszyn w latach 70. do Szwecji. O historii parowozów Px29
pisaliśmy szerzej tutaj.