Wciąż nie wiadomo, czy w najbliższej przyszłości uda się odtworzyć infrastrukturę, która mogłaby służyć ruchowi pasażerskiemu na ciągu linii biegnących do Łomży. W tym byłym mieście wojewódzkim rozebrano niedawno jedyny peron pasażerski. Na prowadzących doń torach wykonano natomiast roboty utrzymaniowe, które pozwoliły utrzymać ciągłość ruchu towarowego.
W styczniu
informowaliśmy już na naszych łamach o zagrożeniu realizacji robót na ciągu linii Łapy – Śniadowo – Łomża. Tymczasem ostatnie z wymienionych miast jest jednym z największych ośrodków pozbawionych dostępu do kolei pasażerskiej i
bywa określane białą plamą na komunikacyjnej mapie Polski. Ta licząca przeszło 60 tys. mieszkańców miejscowość obsługiwana jest jedynie przez komunikację autobusową, której
oferta w skali całego kraju się kurczy.
Decyzji ws. finansowania prac projektowych wciąż nie ma – W Krajowym Programie Kolejowym zaplanowano projekt Rewitalizacja linii kolejowej nr 49 na odcinku Śniadowo – Łomża ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podlaskiego – przypomina Karol Jakubowski z Zespołu Prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych. – PLK zaproponowały przygotowanie w obecnej perspektywie dokumentacji projektowej w oparciu o nakłady RPO. Dotychczas brak jest stanowiska Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podlaskiego w tej sprawie – dodaje, podtrzymując tym samym wcześniejsze stanowisko spółki.
Przypomnijmy, że w związku z koniecznością przeznaczenia większych niż wcześniej planowano środków na remont innych linii zarządca infrastruktury planuje ograniczyć zaangażowanie w prace na liniach nr 36 Ostrołęka – Śniadowo – Łapy i 49 Śniadowo – Łomża. – Opracowanie dokumentacji projektowej [dla linii nr 49] pozwoli na określenie zakresu prac i niezwłoczne przystąpienie do robót budowlanych w przypadku zabezpieczenia środków finansowych na ten cel – przekonuje jednak przedstawiciel PKP PLK. Nie wiadomo, kiedy dokładnie mogłyby ruszyć kompleksowe prace.
Peron w Łomży i tak nie spełniał współczesnych standardówNie oznacza to, że na tej trasie nie były wykonywane żadne roboty. – Na linii Śniadowo – Łomża realizowane są aktualnie przewozy towarowe. W ubiegłym roku PKP PLK prowadziły tam bieżące prace utrzymaniowe, w ramach których wymieniono 430 podkładów – informuje Karol Jakubowski. Co ciekawe, stosunkowo niedawno zlikwidowano natomiast peron na stacji Łomża. – Nie był on wykorzystywany w ruchu pasażerskim przez lata i ze względu na zły stan techniczny obiektu i brak planów prowadzenia ruchu po linii przez przewoźników w 2017 r. został on rozebrany – usłyszeliśmy od przedstawiciela Polskich Linii Kolejowych.
Zaznaczył on przy tym, że sam peron znajdował się – nietypowo – w zarządzie PKP SA. – Obecnie budowane i przebudowywane perony mają inny standard niż obiekt rozebrany. Są przygotowywane z myślą o dostępności dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się – dodał.