Ouigo España, hiszpańska dywizja państwowych kolei francuskich SNCF realizująca niskokosztowe przewozy dużych prędkości na rynku hiszpańskim, uruchomiła dwie pary nowych połączeń kategorii Ouigo w relacji Madryt Chamartín – Alicante (walenc. Alacant). Jedyną stacją pośrednią w tej relacji będzie Albacete-Los Llanos, zaś czas przejazdu wyniesie 2 godziny i 21 minut. Ceny biletów dla osób dorosłych zaczynają się od 9 euro.
Obydwie pary pociągów będą obsługiwane przez dwuskład pociągów dużych prędkości Euroduplex, co oznacza łączną podaż miejsc siedzących na poziomie aż 1018. Pociągi tego typu, produkowane od 2011 roku przez francuski Alstom, rozwijają maksymalną prędkość eksploatacyjną 320 km/h, a oprócz państwowych kolei francuskich SNCF zostały także wprowadzone do eksploatacji w ONCF, ich marokańskim odpowiedniku. Pociągi Euroduplex wyróżniają się wśród innych pociągów dużych prędkości. Każdy zestaw składa się z dwóch głowic napędowych z kabiną maszynisty na przedzie oraz ośmioczłonowej części dwupiętrowej, w ramach której wszystkie człony, nie licząc członów stycznych z głowicami napędowymi, osadzone są na wózkach Jacobsa.
Na hiszpańskiej sieci kolei dużych prędkości sukcesywnie rośnie konkurencja. Oprócz rodzimego operatora państwowego RENFE przewozy KDP realizuje nie tylko
Ouigo España (od 2020 roku), ale także
Ilsa (oferuje usługi pod brandem Iryo), spółka joint venture, której współwłaścicielami są włoski państwowy przewoźnik Trenitalia oraz dwa podmioty hiszpańskie: regionalne linie lotnicze Air Nostrum i koncern infrastrukturalny Globalvia. Przewoźnik wykorzystuje obecnie wyłącznie produkowane przez konsorcjum Alstomu i Hitachi Rail Italy pociągi Frecciarossa 1000, których posiada już 9 spośród zamówionych 20 sztuk. Iryo planuje już wkrótce, bo w piątek 2 czerwca, uruchomić przewozy właśnie w relacji Madryt – Alicante (podobnie jak w przypadku Ouigo España, w sile dwóch par). Spółka uprzedziła natomiast Ouigo España w uruchomieniu przewozów z Madrytu do Sewilli i Malagi, co miało miejsce już w marcu; Ouigo España dopiero je planuje. Rosnąca konkurencja nowych operatorów powoduje także zmiany w polityce handlowej RENFE. Hiszpański przewoźnik państwowy na trasie Madryt – Alicante uruchomił bowiem własne połączenia niskokosztowe
w ramach kategorii Avlo, uzupełniającej dotychczas realizowane usługi w ramach sieci AVE.
Sprawdziliśmy, jak faktycznie przedstawiają się ceny połączeń Ouigo w nowej relacji, łączącej hiszpańską stolicę z Alicante. W przypadku odjazdu tego samego dnia, w który zostałby kupiony bilet, trzeba byłoby zapłacić 75 euro, natomiast nazajutrz 25 euro. Natomiast w kolejnym tygodniu większość połączeń była dostępna w cenach 15 i 19 euro (tylko w przypadku soboty znacznie więcej, bo 39 euro). Bilety za 9 euro dostępne były dopiero w kolejnych tygodniach, zazwyczaj we wtorki i środy, a niekiedy także w czwartki. Co ciekawe, Ouigo były także znacznie tańsze od Iryo w relacji Madryt – Alicante w planowanym dniu debiutu tych drugich, w który najtańsze będą niskokosztowe połączenia dużych prędkości realizowane przez RENFE pod brandem Avlo. Zważywszy na bardzo wysokie prędkości handlowe osiągane w ramach hiszpańskiej sieci KDP, nawet ceny znacznie wyższe od tych promocyjnych wydają się relatywnie korzystne w porównaniu z połączeniami EIP w Polsce.