- Rola odnawialnych źródeł energii w Polsce po przyjęciu proekologicznych dokumentów i rozwiązań prawnych, stale wzrasta i jest skierowana głównie na wykorzystanie biomasy jako składnika bilansu energetycznego kraju. W zwiększonym popycie na biomasę utwierdzają nas również przewozy realizowane po linii LHS, które z roku na rok znacząco się zwiększają – mówi w rozmowie z Rynkiem Infrastruktury Mirosław Smulczyński, członek zarządu i dyrektora ds. handlu i eksploatacji PKP LHS.
Rynek Infrastruktury: Jaką ilość biomasy transportuje PKP LHS?
Mirosław Smulczyński, członek zarządu i dyrektora ds. handlu i eksploatacji PKP LHS: Przewozy biomasy po linii LHS w 2011 roku wyniosły 623 tys. ton. Możemy zaobserwować znaczną dynamikę wzrostu przewozów biomasy porównując okres 5 miesięcy 2011 i 2012 roku, gdzie przewozy wyniosły odpowiednio 246 tys. ton i 398 tys. ton. Należy podkreślić, że głównym ładunkiem z grupy biomasy jest pellet z łuski słonecznika, a jej dostawcami są głównie firmy z Ukrainy.
Na jaką odległość transportuje się biomasę?
Biorąc pod uwagę, że przeładunek biomasy realizowany jest na trzech stacjach: Szczebrzeszyn LHS, Wola Baranowska LHS, Sławków LHS trudno jest precyzyjnie określić odległość dostaw do finalnego odbiorcy biomasy, ponieważ są one realizowane do wielu lokalizacji. Myślę, że łączna odległość przewozu po linii LHS i transportem samochodowym mieści się w przedziale od 150 do 550 km w zależności od lokalizacji odbiorcy, którymi są przede wszystkim elektrownie i elektrociepłownie położone w centralnej i południowej Polsce.
Biomasa musi być transportowana szybko, inaczej staje się bezużyteczna. Jak zatem wygląda łańcuch dostaw?
Biomasa transportowana jest z Ukrainy i Białorusi po linii LHS, następnie przeładowywana na samochody ciężarowe na jednym z trzech terminali przeładunkowych: Szczebrzeszyn LHS, Wola Baranowska LHS, Sławków LHS, a na końcu dowożona do odbiorcy transportem samochodowym.
Zarówno transport kolejowy, jak również samochodowy pelletu ze słonecznika wymaga zastosowania specjalistycznego taboru transportowego ze względu na dużą wrażliwość na warunki atmosferyczne wpływające na jego kaloryczność. Technologia przeładunku musi również gwarantować odpowiednie warunki, pozwalające na zachowanie parametrów technicznych pelletu. Inne towary z tej grupy, np. zrębka drewniana z uwagi na dużą odporność na warunki atmosferyczne transportowana jest w wagonach węglarkach.
Jakie są perspektywy dla rynku przewozów biomasy?
Realizacja zobowiązań Polski, wynikających z zaleceń Komisji Europejskiej odnośnie spełnienia 15% udziału w 2020 roku odnawialnych źródeł energii przy wytwarzaniu energii elektrycznej powoduje, że zapotrzebowanie na biomasę w najbliższych latach będzie miało tendencję rosnącą. Uważam, że rynek przewozów biomasy jest perspektywiczny.