Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

Smartron spełnił oczekiwania w Rumunii

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Rawag
Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
3M
Aste
R&G Plus

Data publikacji:
29-08-2022
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

Dla rumuńskiego przewoźnika Unicom Tranzit, który wynajął lokomotywy Siemens Smartron od Cargounit, eksploatacja tych elektrowozów nie jest nowością. Od trzech lat użytkuje już dwa nowoczesne pojazdy tego typu.

Jak mówi „Rynkowi Kolejowemu” Bogdan Ciobanu, wiceprezes Unicom Tranzit, kupione od Siemens w 2019 roku dwie lokomotywy Smartron sprawdziły się lepiej, niż oczekiwano. – Spodziewaliśmy się, że będziemy je użytkować głównie do prowadzenia lekkich pociągów intermodalnych. Charakter części naszych linii kolejowych jest bowiem górzysty, a lokomotywa jest czteroosiowa. Jak się jednak okazało, Smartron radzi sobie również z ciężkimi pociągami – podkreślił.

Smartrony na razie na wewnętrzne przewozy

Zadowolenie ze Smartronów – które są zestandardyzowanym, nieco tańszym wariantem lokomotyw Vectron - miało wpływ na podpisanie umowy na leasing kolejnych tego typu pojazdów z Cargounit. Jak pisaliśmy, to pierwsza umowa polskiego poolu taborowego na rumuńskim rynku. Obsługę lokomotyw, podobnie jak w przypadku posiadanych przez Unicom Tranzit Smartronów, będzie prowadzić lokalny oddział Siemens Mobility.

Elektrowozy będą użytkowane na wewnętrznych, rumuńskich trasach. Choć lokomotywa Smartron ma dopuszczenie do ruchu w Bułgarii, Rumunii i Niemczech, obecnie klient musi wybrać typ dostosowany do jednego z tych krajów. Jak tłumaczy Piotr Dybowski, dyrektor sprzedaży lokomotyw w Siemens Mobility Polska, przyczyną są m. in. różnice w napięciu zasilania. Interoperacyjność zapewnia platforma Vectron MS. – W planach jest uzyskanie dopuszczeń dla lokomotyw Smartron w kolejnych krajach – dodaje. Dotąd Siemens sprzedał ok. 150 Smartronów.

Infrastruktura w fatalnym stanie.

Średnia wieku lokomotyw towarowych w Rumunii przekracza 30 lat. Do zakupu nowego taboru nie zachęca jeszcze niższa niż w Polsce średnia prędkość przewozów towarowych, wynosząca nieco powyżej 16 km/h. Jak tłumaczy „Rynkowi Kolejowemu” Eugen Tudor, prezes miejscowego spedytora Manage Log (w przeszłości członek zarządów polskiego Trade Trans i rumuńskiego CFR Marfa) nowoczesna lokomotywa musi jeździć szybciej, by na siebie zarabiać. – Z drugiej strony, części do starych lokomotyw będą coraz trudniej dostępne. Przewoźnicy będą musieli zacząć zakupy – przewiduje.

Nadzieją dla rumuńskiego rynku przewozu towarów koleją, który obecnie znacząco przegrywa z drogami, są programy infrastrukturalne zapowiedziane do realizacji w ramach nowej perspektywy finansowej Unii Europejskiej. Niestety, główna magistrala wschód-zachód modernizowana jest od lat (z wieloletnim opóźnieniem), co jeszcze utrudnia przewozy. Miejscowi przewoźnicy liczą jednak na to, że realizacja kolejnych inwestycji pójdzie sprawniej – a za nią również zakupy taboru.
Partnerzy działu

Rawag
Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
3M
Aste
R&G Plus

Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Siemens ma duże zamówienie - 65 lokomotyw dla Akiem

Tabor i technika

Siemens ma duże zamówienie - 65 lokomotyw dla Akiem

inf. pras. Siemens Mobility 31 sierpnia 2022

Czeski zarządca infrastruktury odkupił historycznego Vectrona

Tabor i technika

PKP Cargo z kompletem 20 Vectronów

Tabor i technika

PKP Cargo z kompletem 20 Vectronów

inf. pras. 14 stycznia 2020

Trzy Vectrony dla AWT

Tabor i technika

Trzy Vectrony dla AWT

inf. pras. 28 marca 2019

Zobacz również:

Siemens ma duże zamówienie - 65 lokomotyw dla Akiem

Tabor i technika

Siemens ma duże zamówienie - 65 lokomotyw dla Akiem

inf. pras. Siemens Mobility 31 sierpnia 2022

Czeski zarządca infrastruktury odkupił historycznego Vectrona

Tabor i technika

PKP Cargo z kompletem 20 Vectronów

Tabor i technika

PKP Cargo z kompletem 20 Vectronów

inf. pras. 14 stycznia 2020

Trzy Vectrony dla AWT

Tabor i technika

Trzy Vectrony dla AWT

inf. pras. 28 marca 2019

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5