Słowacki operator EVU Yosaria Trains kupił od Kolei Niemieckich 17 stosunkowo nowoczesnych wagonów sypialnych. Zamierza za ich pomocą uruchamiać komercyjne pociągi nocne.
Na obecne zakupy spółki Yosaria Trains składa się 17 piętrowych wagonów sypialnych typu 171 i 172 (na górnym pokładzie okna są wyłącznie od strony przedziałów). I jednych i drugich wyprodukowano w połowie lat 90-tych po 27. Typ 171 posiada przedziały jednoosobowe deluxe, dwu i czteroosobowe, model 172 wyłącznie przedziały dwu i czteroosobowe.
Wagony nie były eksploatowane od końca 2016 roku (wówczas DB zawiesiły siatkę nocnych połączeń City Night Line), a część z nich o kilka lat dłużej. Z zewnątrz straciły swój blask a nawet pokryły się zielonym nalotem. Mają jednak spory potencjał, co udowadniają Koleje Austriackie, które posiadają łącznie 10 takich wagonów zbudowanych w 1996 roku. Można je zobaczyć głównie w pociągu Zurych – Wiedeń. Wagony te mogą kursować z prędkością 200 km/h.
Pierwsze dwa wagony słowacki przewoźnik kompleksowo zmodernizował i przebudował już w roku 2020, jednak pandemia sprawiła, że nie zdecydował się na kontynuowanie projektu i uruchomienie połączeń. Tym razem 17 kolejnych wagonów pojechało do zakładu ŽOS Vrútky, gdzie będzie wykonywana ich modernizacja. Z tego co udało nam się ustalić, Yosaria w poprzednich miesiącach przetransportowała do Słowacji jeszcze więcej wagonów typu 171 i 172, które kupiła od DB. Łącznie na Słowacji może być ich aż 39.
Pierwsze połączenie nocne, na zasadach komercyjnych, Yosaria Trains chce wykonywać na trasie Humenne – Bratysława już od grudnia 2023. Ma na to stosowne pozwolenia od słowackiego odpowiednika UTK. Otrzymano je w końcu 2022 roku. Pociąg ma odjeżdżać ze słowackiej stolicy o 22:05 i dojeżdżać do Humennego na wschodzie kraju o 8:10. Kurs w drugą stronę zaplanowano na 20:30 z dojazdem do Bratysławy na 6:42. W celu prowadzenia pociągów YT kupiła cztery lokomotywy – dwie elektryczne, jedną spalinową i jedną manewrową.
Prawdopodobnie tak duża liczba wagonów nie będzie wykorzystywana wyłącznie przez operatora. Głód nowoczesnych pojazdów do przewozów nocnych jest w Europie coraz większy i być może Yosaria stanie się poolem dla tego rodzaju pojazdów.
Zdjęcie transportu wagonów na Słowację otrzymaliśmy dzięki uprzejmości prowadzącego profil
Kolej Okiem Pitagorasa, za co bardzo dziękujemy!