Pasażerowie tatrzańskiej wąskotorowej kolei elektrycznej mogą już podróżować pierwszymi zmodernizowanymi zespołami trakcyjnymi typu 425.95. Pojazdy zmodernizował ich producent, słowacka spółka ŽOS Vrútky. Przebudowa obejmuje szeroki zakres prac. Oprócz modernizacji przestrzeni pasażerskiej głębokie zmiany przeszedł układ napędowy pojazdów.
Jednostki serii 425.95 w ramach produkcji seryjnej powstały w latach 2001-2006, natomiast rok przed jej zainicjowaniem przekazany został prototyp. Łącznie dostarczono 15 sztuk pojazdów, które powstały w zakładach produkcyjnych ŽOS Vrútky na Słowacji, jednakże we współpracy z partnerami zagranicznymi w ramach konsorcjum – Stadler Fahrzeuge i Daimler Chrysler Rail Systems. 33-metrowe jednostki o 1000-milimetrowym rozstawie osi, powstałe w oparciu o konstrukcję GTW 2/6 produkcji Stadlera, rozpędzają się do 80 km/h. Na miejscach siedzących zabierają 108 pasażerów, natomiast łączna pojemność została określona na 200 osób. Po ponad dwóch dekadach eksploatacji do użytku oddane zostały dwie zmodernizowane jednostki. – Głęboko wierzę, że pomyślnie zakończymy ten projekt do końca tego roku – powiedział Michal Vereš, dyrektor generalny ŽOS Vrútky.
Przebudowa pojazdów wpłynie wydatnie na komfort podróżowania “elektriczkami” po Wysokich Tatrach. Po modernizacji zyskały one bowiem pożądane przez współczesnego klienta udogodnienia, takie jak klimatyzacja, pokładowy internet bezprzewodowy, czy gniazdka 230 V i złącza USB, a także system informacji pasażerskiej. Wymieniono również fotele, panele ścienne i półki bagażowe, a przewoźnik będzie mógł liczyć na precyzyjne informacje dotyczące frekwencji dzięki instalacji urządzeń do liczenia pasażerów. Głębokie zmiany przeszedł również układ napędowy i system sterowania.
Prezentacja zmodernizowanych 425.95 miała miejsce 14 lipca o 10:35 na stacji kolejowej Poprad-Tatry, natomiast w ostatni weekend zaczęły one obsługiwać rozkładowe połączenia z pasażerami. Tatranské elektrické železnice (Tatrzańskie Koleje Elektryczne) łączą ten węzeł na magistrali z Żyliny do Koszyc z popularnymi miejscowościami turystycznymi w Wysokich Tatrach. Sieć o 1000-milimetrowym rozstawie torów w obecnym kształcie funkcjonuje od 1912 roku. Ambitne plany rozbudowy przerwała I wojna światowa. Po II wojnie światowej sieć została znacjonalizowana. Dostawa jednostek serii 425.95 w obecnym stuleciu była dużą zmianą dla Tatrzańskiej Kolei Elektrycznej, ponieważ wcześniej wykorzystywała ona tabor typu tramwajowego.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.