W poniedziałek na północy Belgii po raz pierwszy uruchomiono "Solar Tunnel" - tunel kolei dużych prędkości przykryty 16 tysiącami paneli ogniw fotowoltanicznych (popularnych "baterii słonecznych"). Prąd z ogniw zasila między innymi pociągi kursujące w samym tunelu.
Tunel linii HSL4, na ktorym zainstalowano panele ma 3,4 km długości i powierzchnię dachu 50 000 metrów kwadratowych. Pierwotnie tunel miał służyć ograniczeniu wpływu linii KDP na środowisko. Ogniwa fotowoltaniczne dostarczą 3,300 MWh energii elektrycznej rocznie - tyle energii zużywa w Belgii 950 gospodarstw domowych.
Instalacja paneli rozpoczęła się w sierpniu ubiegłego roku, a zakończyła w grudniu. Koszt instalacji wyniósł 14,5 miliona euro. Finansowanie inwestycji odbyło się w systemie partnerstwa publiczno - prywatnego pomiędzy samorządami Shoten i Brasschaat a firmą Enfinity. Wyprodukowana energia użytkowana jest przez Infrabel - Belgijskiego zarządcę infrastruktury kolejowej. Dodatkowy przychód dla zarządcy mają wygenerować "Zielone Certyfikaty" za produkcję odnawialnej energii. Poniżej film przedstawiający tunel:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.