Wykonawca modernizacji linii kolejowej 131 na odcinku Chorzów – Nakło Śląskie informuje o znaczącym rozszerzeniu zakresu robót względem pierwotnych planów PKP PLK. W związku z tym termin oddania inwestycji uległ wydłużeniu. Zadanie jest jednak prowadzone zgodnie ze zaktualizowanym harmonogramem.
Kilka tygodni temu został otwarty
nowy przystanek kolejowy Bytom Stroszek położony na linii 131 Chorzów Batory – Tczew. Budowa obiektu była częścią trwającej wciąż modernizacji śląskiego odcinka historycznej Magistrali Węglowej pomiędzy Chorzowem a Nakłem Śląskim. Zarządca infrastruktury zapowiedział wówczas, że cała inwestycja zakończy się jeszcze w tym roku.
PORR: Nie ma opóźnienia, jest zwiększony zakres prac
Oznacza to istotną zmianę w stosunku do pierwotnego harmonogramu. W 2020 r. PKP Polskie Linie Kolejowe informowały bowiem, że
finał prac przewidziano na rok 2024. Wykonawca zadania podkreśla natomiast, że korekta terminarza wynika z istotnych zmian w zakresie robót, jakich dokonał inwestor.
– W trakcie realizacji zadania zamawiający zlecił nam jako generalnemu wykonawcy szereg zadań dodatkowych – mówi Marta Czerwińska z Działu Komunikacji PORR. Skutkowało to zawarciem aneksów terminowych, które wydłużyły czas na ukończenie robót o 17 miesięcy. Według szacunków wykonawcy zakres zadania wzrósł o ponad 30%. Dodatkowy czas na realizację inwestycji jest zatem proporcjonalny do wielkości prac nieujętych w pierwotnym projekcie.
– Nie można więc mówić o opóźnieniu w realizacji zadania, a o przesunięciu terminu jego wykonania – przekonuje przedstawicielka PORR. Argumentuje ona, że zmiana zakresu prac na stacjach Bytom, Chorzów Stary i Radzionków obejmująca budowę dodatkowych rozjazdów wiązała się z koniecznością rozszerzenia robót z innych branż, w tym elektroenergetycznej i związanej ze sterowaniem ruchem kolejowym. W Bytomiu dodatkowo zlecono pewne roboty w obrębie zabytkowej hali peronowej – np. w zakresie przeszklonego dachu.
Nasypy wymagały dodatkowych wzmocnień
W Radzionkowie, Radzionkowie Rojcy i Bytomiu zmienione zostały rozwiązania projektowe dojść na perony, a w Bytomiu także w tunelu przejścia podziemnego. Ponadto konieczne okazało się wykonanie nieprzewidzianych wzmocnień nasypów kolejowych. Niezbędne było też uregulowanie stanów prawnych wybranych działek poprzez decyzję o ustaleniu lokalizacji linii kolejowej (ULLK).