Ostatni z czterech śląskich pociągów typu Flirt, który po wykolejeniu w 2010r. przechodził naprawę, wkrótce zostanie przekazany najpierw Przewozom Regionalnym, a potem w dzierżawę przejmą go Koleje Śląskie. Sama naprawa zakończyła się jeszcze w marcu.
Właścicielem 4 niskopodłogowych pojazdów ezt Flirt jest samorząd województwa śląskiego. Składy zostały zamówione w 2006 roku na łączną kwotę 88 mln zł. Na torach województwa pojawiły się w 2008 roku. Wykolejony pojazd został wyłączony z ruchu w dniu wykolejenia, czyli 18 sierpnia 2010 roku. W celu przeprowadzenia naprawy został on przewieziony do Szwajcarii. Naprawę przeprowadził Stadler Winterthur AG w Szwajcarii.
Według wstępnych deklaracji Stadler Wintertour, dostawa pociągu Flirt powinna nastąpić pod koniec sierpnia lub w pierwszej połowie września. Pojazd zostanie przetransportowany ze Szwajcarii (gdzie przeszedł naprawę) do dotychczasowego użytkownika - Przewozów Regionalnych. Kolejnym krokiem będzie odbiór techniczny przez Województwo Śląskie. – Zgodnie z umową dzierżawy Przewozy Regionalne są zobowiązane do oddania pociągu w stanie niepogorszonym w stosunku do normalnej eksploatacji przed wypadkiem – powiedział Witold Trólka z biura prasowego Urzędu Marszałkowskiego Województwa Śląskiego.
Ubezpieczenie pokryło koszty naprawy
Elektryczny zespół trakcyjny EN75-003 Flirt był użytkowany przez Przewozy Regionalne i obsługiwał trasę Szybkiej Kolei Regionalnej Katowice – Tychy Miasto. Wykoleił się 18 sierpnia 2010 roku o godzinie 10:50 na linii nr 139, w pobliżu Tychów Przyczyną wypadku była nadmierna prędkość na rozjeździe kolejowym w okolicach Mąkołowca. Nikt z pasażerów nie ucierpiał poważnie, ale pociąg został w dużym stopniu zniszczony. Naprawy wymagały m.in. podwozia, wózki, systemy hydrauliczne, elektryczne, elektroniczne, pojawiły się uszkodzenia lakieru itp. Szacowane na kilkanaście milionów złotych szkody pokrył ubezpieczyciel.
– Dokładny koszt remontu nie jest znany województwu śląskiemu, gdyż naprawa pojazdu odbywa się na podstawie umowy zawartej przez Przewozy Regionalne. Z informacji przekazanych przez Przewozy Regionalne wynika, iż koszt naprawy zostanie pokryty przez ubezpieczyciela. Zgodnie z wstępną wyceną powypadkową dokonaną po wypadku przez Stadler Winterthur AG koszt rozmontowania, sprawdzenia powypadkowego, naprawy i zmontowania wykolejonego pojazdu oraz transportu do Szwajcarii i z powrotem może wynieść kilkanaście milionów złotych – mówi Witold Trólka.
Pojedzie w Kolejach Śląskich
Po zakupie pociągów Flirt przez województwo, wszystkie cztery zostały oddane w dzierżawę Przewozom Regionalnym. Tabor ten został ubezpieczony przez przewoźnika. Od października 2011 roku trzy składy jeżdżą pod szyldem Kolei Śląskich. Czwarty, który uległ wykolejeniu, po przeprowadzeniu naprawy w Szwajcarii, zostanie oddany województwu śląskiemu przez Przewozy Regionalne w III kwartale tego roku. Po przekazaniu naprawionego pojazdu województwu śląskiemu pojazd ten zostanie wydzierżawiony Kolejom Śląskim.
FLIRT to w języku niemieckim skrót od: flinker, leichter, innovativer, regional triebzug, czyli: szybki, lekki, innowacyjny, regionalny zespół trakcyjny. Pociąg mierzy 74 m długości i posiada 212 miejsc siedzących oraz 284 miejsca stojące. Jest wygodny i energooszczędny. Może rozwijać prędkość 160 km/h. W członie środkowym znajduje się pomieszczenie wielofunkcyjne na wózki dziecięce, rowery i duży bagaż. Są w nim również stanowiska dla wózków inwalidzkich oraz składane siedzenia dla osób niepełnosprawnych. W każdym pojeździe znajduje się toaleta, także dostosowana do potrzeb niepełnosprawnych.