PLK poinformowały o zaawansowaniu robót rozbiórkowych na przewidzianym do przebudowy fragmencie linii kolejowej 148. Budimex, który prowadzi inwestycję w formule „projektuj i buduj”, przygotowuje równolegle dokumentację mającą pozwolić na rozpoczęcie prac zasadniczych. Koleje Śląskie wrócą na tę trasę dopiero za niemal dwa lata.
W grudniu 2024 r. Koleje Śląskie poinformowały o rezygnacji z dalszego utrzymywania autobusowej komunikacji zastępczej na trasie Pszczyna – Żory. Została ona uruchomiona kilka miesięcy wcześniej, gdy wystartowała modernizacja wspomnianego odcinka linii 148 Pszczyna – Rybnik. Decyzja przewoźnika, która była motywowana niską frekwencją, oznacza, że żadne połączenia KŚ nie będą realizowane we wspomnianej relacji przez ok. dwa lata.
Pasażerowie powrócą na wygodniejsze przystanki
– Zakończenie inwestycji planowane jest w czwartym kwartale 2026 r. – informuje bowiem Katarzyna Głowacka z Zespołu Prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych. Przypomina, że roboty o wartości prawie 260 mln zł netto
realizuje Budimex. Część wspomnianej kwoty pochodzi z funduszy unijnych ujętych w Krajowym Planie Odbudowy.
Nasza rozmówczyni zapewnia, że roboty nie ograniczą się tylko do prac torowych. – Przebudowa peronów pomiędzy Pszczyną a Żorami pozwoli na wygodniejsze podróże ze stacji Suszec i Radostowice oraz z przystanków Suszec Rudziczka, Suszec Kopalnia i Czarków – mówi. Obiekty mają zostać wyposażone w standardowe elementy, takie jak oświetlenie czy wiaty.
Równolegle trwa projektowanie nowych rozwiązań
Czas przejazdu ma ulec skróceniu dzięki podniesieniu maksymalnej prędkości
do 120 km/h dla składów pasażerskich i do 100 km/h dla pociągów towarowych. Przebudowane będą 54 obiekty inżynieryjne, a prace obejmą także 16 przejazdów kolejowo-drogowych. – Obecnie prowadzimy demontaż torów, sieci trakcyjnej i urządzeń sterowania ruchem – wskazuje przedstawicielka PKP PLK.
Przypomina ona, że inwestycja prowadzona jest w formule „projektuj i buduj”. Wykonawca równocześnie opracowuje więc komplet projektów budowlanych, na podstawie których pozyska wszystkie niezbędne pozwolenia. Trasa z Pszczyny do Żor ma charakter jednotorowy, więc została całkowicie zamknięta. – Pociągi towarowe zostały skierowane na trasy alternatywne – stwierdza Katarzyna Głowacka.