PKP PLK podpisały z Track Tec Construction umowę na przebudowę linii 688 Rybnik Towarowy – Rybnik. Inwestycja będzie realizowana w trybie „Projektuj i Buduj”. Prace będą możliwe dzięki dofinansowaniu z unijnego Funduszu Odbudowy.
Linia 688 zapewnia połączenie stacji Rybnik Towarowy z linią 172 w kierunku Suminy z ominięciem stacji Rybnik. Krótka (zaledwie kilometrowa) trasa jest dwutorowa i zelektryfikowana. Zamówienie PKP PLK obejmuje jednak tylko tor nr 2. Na ich zaprojektowanie i wykonanie Track Tec Construction ma półtora roku od dnia podpisania umowy (11 stycznia).
Obecnie przeznaczony do wymiany tor składa się z przeszło czterdziestoletnich szyn S60 i podkładów drewnianych. Cała nawierzchnia jest w złym stanie, występują też liczne wychlapy. Prędkość maksymalna wynosi zaledwie 30 km/h. Po zakończeniu prac ma ona zostać zwiększona, jednak tylko do 60 km/h (zarówno dla pociągów pasażerskich, jak i towarowych). Oprócz nawierzchni torowej (nowa, bezstykowa, ma składać się z szyn 60E1 na podkładach betonowych), w tym – czterech rozjazdów, zakres prac obejmuje także obiekty inżynieryjne (dwa przepusty – jeden do rozbiórki, drugi do odtworzenia), sieć trakcyjną oraz urządzenia sterowania. Maksymalna długość składów wzrośnie w efekcie inwestycji do 780 m.
Modernizacja linii została ujęta w Krajowym Planie Odbudowy i Wzmacniania Odporności. Środki na realizację inwestycji będą więc pochodziły częściowo z unijnego Funduszu Odbudowy. Pula przeznaczona dla Polski została wreszcie – na co wiele wskazuje –
skutecznie odblokowana.
O kontrakt ubiegało się aż 13 chętnych. Oferta Track Tec Construction z ceną 12 763 710 zł (o blisko 10 mln zł niższa od kosztorysu) okazała się najkorzystniejsza. W kwocie przeznaczonej na sfinansowanie zamówienia zmieścili się także wszyscy pozostali oferenci, wśród nich – Dolkom, PNiUIK, PPM-T, PORR czy ZUE.