Dużym problemem dla zarządcy infrastruktury kolejowej jest utrzymanie linii nr 142 Katowice – Tychy w warunkach toczącej się eksploatacji górniczej położonych blisko torów złóż węgla. Niedługo po modernizacji trasy PKP PLK zlecą prace dodatkowe mające zabezpieczyć trasę przed dalszą degradacją. Spółka zapowiada też wniosek o refinansowanie napraw.
Niedawno zakończyła się
modernizacja linii kolejowej nr 142 biegnącej z Katowic-Ligoty do Tychów przez Katowice-Murcki. Prace miały charakter kompleksowy i objęły ok. 14 km torów, 15 km sieci trakcyjnej i 11 rozjazdów. Inwestycja dotyczyła też 15 obiektów inżynieryjnych, w tym m.in. wiadukt nad drogą krajową nr 81 oraz most na Mlecznej – oba w Katowicach.
Wydobycie węgla ma silny wpływ na stan techniczny linii – Dzięki pracom prędkość pociągów towarowych wzrosła dwukrotnie: z 40 do 80 km/godz. – mówi Katarzyna Głowacka z Zespołu Prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych. Warta ok. 50 mln zł, a wykonana przez PORR inwestycja zakończyła się w 2020 r. Tymczasem już obecnie, około rok po finalizacji kontraktu, wprowadzone zostały miejscowe ograniczenia prędkości, a stan techniczny dopiero co wyremontowanego torowiska uległ pogorszeniu.
– Rejon linii nr 142 objęty jest bieżącą eksploatacją górniczą – tłumaczy nasza rozmówczyni. Wydobycie węgla ma zaś mieć bezpośredni wpływ na odkształcanie się terenu. Na fragmencie linii w rejonie jej 6. kilometra prędkość maksymalną ograniczono do 50 km/godz., co wynika z problemów z odwodnieniem szlaku. – W wyniku prowadzonej działalności górniczej zmieniły się warunki wodno-gruntowe, co powoduje wypływy źródeł wody ze skarp wykopu oraz częste zamulanie rowu odwadniającego wzdłuż linii – usłyszeliśmy w PKP PLK.
Zarządca infrastruktury będzie wnioskował o refinansowanie dodatkowych pracSpółka zapowiada zlecenie dokumentacji i przeprowadzenia robót zabezpieczających skarpę i torowisko. – Będziemy się ubiegać o refinansowanie prac ze strony kopalni – podkreśla przedstawicielka zarządcy infrastruktury. Ponowna naprawa toru ma znaczenie przede wszystkim dla przewoźników towarowych. Linia nr 142 nie jest bowiem standardowo wykorzystywana w ruchu pasażerskim, choć zdarza się, że jeżdżą tamtędy kursy objazdowe – ostatni raz 21 września.
– Natężenie ruchu towarowego to średnio ok. 10 pociągów w ciągu doby – informuje Katarzyna Głowacka. Dodaje, że obecnie przy linii nie ma żadnych przystanków przystosowanych do ewentualnej obsługi podróżnych. Dawniej po trasie prowadzony był jednak regularny ruch pasażerski z wykorzystaniem dawnych peronów m.in. w Ochojcu czy Murckach.