Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Szkody górnicze na zmodernizowanej linii nr 142

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
27-09-2021
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Szkody górnicze na zmodernizowanej linii nr 142
fot. Kasian3 lic. CC BY-SA 4.0Linia kolejowa nr 142
Dużym problemem dla zarządcy infrastruktury kolejowej jest utrzymanie linii nr 142 Katowice – Tychy w warunkach toczącej się eksploatacji górniczej położonych blisko torów złóż węgla. Niedługo po modernizacji trasy PKP PLK zlecą prace dodatkowe mające zabezpieczyć trasę przed dalszą degradacją. Spółka zapowiada też wniosek o refinansowanie napraw.

Niedawno zakończyła się modernizacja linii kolejowej nr 142 biegnącej z Katowic-Ligoty do Tychów przez Katowice-Murcki. Prace miały charakter kompleksowy i objęły ok. 14 km torów, 15 km sieci trakcyjnej i 11 rozjazdów. Inwestycja dotyczyła też 15 obiektów inżynieryjnych, w tym m.in. wiadukt nad drogą krajową nr 81 oraz most na Mlecznej – oba w Katowicach.

Wydobycie węgla ma silny wpływ na stan techniczny linii

– Dzięki pracom prędkość pociągów towarowych wzrosła dwukrotnie: z 40 do 80 km/godz. – mówi Katarzyna Głowacka z Zespołu Prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych. Warta ok. 50 mln zł, a wykonana przez PORR inwestycja zakończyła się w 2020 r. Tymczasem już obecnie, około rok po finalizacji kontraktu, wprowadzone zostały miejscowe ograniczenia prędkości, a stan techniczny dopiero co wyremontowanego torowiska uległ pogorszeniu.

– Rejon linii nr 142 objęty jest bieżącą eksploatacją górniczą – tłumaczy nasza rozmówczyni. Wydobycie węgla ma zaś mieć bezpośredni wpływ na odkształcanie się terenu. Na fragmencie linii w rejonie jej 6. kilometra prędkość maksymalną ograniczono do 50 km/godz., co wynika z problemów z odwodnieniem szlaku. – W wyniku prowadzonej działalności górniczej zmieniły się warunki wodno-gruntowe, co powoduje wypływy źródeł wody ze skarp wykopu oraz częste zamulanie rowu odwadniającego wzdłuż linii – usłyszeliśmy w PKP PLK.

Zarządca infrastruktury będzie wnioskował o refinansowanie dodatkowych prac

Spółka zapowiada zlecenie dokumentacji i przeprowadzenia robót zabezpieczających skarpę i torowisko. – Będziemy się ubiegać o refinansowanie prac ze strony kopalni – podkreśla przedstawicielka zarządcy infrastruktury. Ponowna naprawa toru ma znaczenie przede wszystkim dla przewoźników towarowych. Linia nr 142 nie jest bowiem standardowo wykorzystywana w ruchu pasażerskim, choć zdarza się, że jeżdżą tamtędy kursy objazdowe – ostatni raz 21 września.

– Natężenie ruchu towarowego to średnio ok. 10 pociągów w ciągu doby – informuje Katarzyna Głowacka. Dodaje, że obecnie przy linii nie ma żadnych przystanków przystosowanych do ewentualnej obsługi podróżnych. Dawniej po trasie prowadzony był jednak regularny ruch pasażerski z wykorzystaniem dawnych peronów m.in. w Ochojcu czy Murckach.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Jest umowa na projekt linii do Bełchatowa z Kolej Plus

Pasażer

Trzy dodatkowe tory na stacji Małaszewicze gotowe

Infrastruktura

Trzy dodatkowe tory na stacji Małaszewicze gotowe

inf. pras PKP PLK 25 lipca 2023

Zobacz również:

W Katowicach powstaną cztery nowe przystanki kolejowe

Infrastruktura

W Katowicach powstaną cztery nowe przystanki kolejowe

Redakcja/inf. pras. 24 listopada 2022

Katowice: Pociągi wracają na odcinek Ligota – Ochojec

Infrastruktura

Zakończenie prac na odcinku Katowice Ligota – Tychy później

Infrastruktura

Pozostałe z wątku:

Jest umowa na projekt linii do Bełchatowa z Kolej Plus

Pasażer

Trzy dodatkowe tory na stacji Małaszewicze gotowe

Infrastruktura

Trzy dodatkowe tory na stacji Małaszewicze gotowe

inf. pras PKP PLK 25 lipca 2023

Zobacz również:

W Katowicach powstaną cztery nowe przystanki kolejowe

Infrastruktura

W Katowicach powstaną cztery nowe przystanki kolejowe

Redakcja/inf. pras. 24 listopada 2022

Katowice: Pociągi wracają na odcinek Ligota – Ochojec

Infrastruktura

Zakończenie prac na odcinku Katowice Ligota – Tychy później

Infrastruktura

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5