Po planowanym na grudzień tego roku przywróceniu ruchu kolejowego ze Skoczowa do Wisły nie należy się spodziewać zwiększenia liczby kursujących tam pociągów względem stanu sprzed modernizacji. Początkowo pojedzie tam sześć par pociągów Kolei Śląskich na dobę, a ich liczba ma się nieco zwiększyć latem 2022 r. Bardzo ograniczona ma być zaś oferta PKP Intercity: Ministerstwo Infrastruktury póki co planuje tylko jeden weekendowy kurs do Warszawy.
Trasa kolejowa prowadząca do Wisły pozostaje wciąż w remoncie. Na odcinku Wisła-Głębce – Skoczów podróżni są przewożeni autobusową komunikacją zastępczą, co nie pozostaje bez wpływu na czas przejazdu Kolejami Śląskimi do Katowic Nie jest też możliwe uruchamianie pociągów przez Goleszów do Cieszyna. Według danych przekazanych nam przez KŚ ruch kolejowy do Wisły ma zostać wznowiony 12 grudnia tego roku, a do Cieszyna – 14 marca 2022 r.
Sześć par połączeń regionalnych dziennieNie będzie to jednak oznaczać istotnego zwiększenia liczby realizowanych połączeń. – W rozkładzie jazdy 2021/2022 do Wisły uruchomione zostanie sześć par pociągów – zapowiada Tomasz Musioł, rzecznik prasowy Kolei Śląskich. To oferta porównywalna z obecną – teraz z Katowic do Wisły dojedziemy z przesiadką na autobus zastępczy właśnie sześć razy dziennie. Nasz rozmówca zastrzega przy tym, że nie jest to stan docelowy, bo przewoźnik chciałby zapewniać osiem par pociągów w dni robocze i dziesięć w weekendy.
W początkowym okresie ma to jednak nie być możliwe z uwagi na zapowiedziane prace infrastrukturalne na odcinku Ustroń – Wisła. – Zakończenie tych prac planowane jest na koniec czerwca 2022 r. – stwierdza przedstawiciel KŚ, powołując się na informacje pozyskane od zarządcy infrastruktury – PKP Polskich Linii Kolejowych. Wówczas wejść w życie ma docelowy grafik połączeń z liczbą kursów od ośmiu do dziesięciu na dobę. Od grudnia
6 par pociągów ma jeździć również między Cieszynem a Goleszowem.
Bardzo skromna oferta dalekobieżna Obecnie całkowicie wstrzymana jest kolejowa obsługa dalekobieżna Śląska Cieszyńskiego – do Cieszyna, Ustronia czy Wisły nie kursują autobusy zastępcze PKP Intercity. Wstępne plany resortu infrastruktury dotyczące skali ruchu po zakończeniu prac remontowych są bardzo skromne: do Wisły ma docierać tylko jedna para połączeń z i do Warszawy realizowana wyłącznie w weekendy. – Dostrzegamy rosnące potrzeby obsługi regionu oraz możliwości obsługi województwa śląskiego, jakie powstaną w efekcie prowadzonej przez zarządcę infrastruktury modernizacji linii kolejowych nr 157 [Pawłowice Śląskie – Skoczów] i 191 [Goleszów – Wisła-Głębce] – zapewnia Szymon Huptyś, rzecznik prasowy Ministerstwa Infrastruktury.
Dodaje on, że skierowanie pociągów do Ustronia i Wisły ma stać się możliwe po przeprowadzeniu robót także na liniach nr 93 Trzebinia – Zebrzydowice, 139 Katowice – Zwardoń oraz 150 Most Wisła – Chybie. – Uruchomienie kolejnych połączeń jest uzależnione m.in. od zakończenia tych prac – dodaje Szymon Huptyś. Nie wskazał on jednak ani potencjalnej daty rozszerzenia oferty, ani docelowej skali ruchu.