Przez najbliższe dwa weekendy Górnośląskie Koleje Wąskotorowe uruchomią „Pociągi do podziemi”. Będzie można nimi dotrzeć z Bytomia do Tarnowskich Gór w pobliże udostępnionej do celów turystycznych dawnej kopalni srebra. Udział w wydarzeniu pozwoli na zwiedzanie dwóch obiektów znajdujących się na Szlaku Zabytków Techniki Województwa Śląskiego.
Już w najbliższe dwie soboty i niedziele w Bytomiu i Tarnowskich Górach odbędzie się wydarzenie, którego „głównymi bohaterami” są Zabytkowa Kopalnia Srebra w Tarnowskich Górach i Górnośląskie Koleje Wąskotorowe. Podczas niego przewidziano przejazd (tam i powrót) pociągiem wąskotorowym oraz zwiedzanie zabytkowej kopalni srebra. Dla uczestników imprezy organizatorzy przewidzieli różne atrakcje, w tym wiele ciekawych opowieści i zagadek. Dodatkowo każdy z uczestników otrzyma upominek.
Jak informuje Michał Pańczyk, Specjalista ds. techniczno-eksploatacyjnych w Stowarzyszeniu Górnośląskich Kolei Wąskotorowych w Bytomiu, w dniach 28 i 29 listopada oraz 5 i 6 grudnia operator kolei uruchomi łącznie 16 pociągów. Będzie można nimi przejechać ze stacji Bytom Wąskotorowy do stacji Tarnowskie Góry Kopalnia Srebra i z powrotem. Pociągi odjadą „tam” o 10:00 i 12:30, a w przeciwnym kierunku wyruszą o 13:40 i 15:45. Pociągi nie będą zatrzymywały się na stacjach pośrednich. Cena za udział w wydarzeniu wynosi 49 za bilet normalny i 39 za bilet ulgowy. Niższą kwotę za przejazd będą mogli zapłacić uczniowie i studenci w wieku do lat 26, którzy okażą ważną legitymację. Z uwagi na porę roku w składzie znajdą się wagony ogrzewane.
W pociągach obowiązuje rezerwacja miejsc. Można jej dokonać w Biurze Obsługi Ruchu Turystycznego Stowarzyszenia Miłośników Ziemi Tarnogórskiej pod nr telefonu 32 285 49 96 (czynny w w godzinach 8:30-16:30) lub za pośrednictwem poczty elektronicznej: e-mail: bort@kopalniasrebra.pl. Opłatę uiszcza się przed wyjazdem. Jedyna dopuszczalna forma płatności to gotówka.
Górnośląskie Koleje Wąskotorowe to pozostałość po powstającym od połowy XIX w. systemie linii kolejowych o rozstawie szyn 785 mm, które łączyły setki zakładów przemysłowych. Przewożone nią były duże ilości ładunków. Podstawową funkcję przewozową kolej wąskotorowa utraciła pod koniec XX w. Obecne Górnośląskie Koleje Wąskotorowe powstały na początku obecnego wieku, kiedy to Polskie Koleje Państwowe przekazały część swojego majątku samorządowi miasta Bytom. Na jego bazie Stowarzyszenie Górnośląskich Kolei Wąskotorowych prowadzi ruch turystyczny między Bytomiem a Miasteczkiem Śląskim.
Omawiana kolej wąskotorowa została włączona do Szlaku Zabytków Techniki Województwa Śląskiego – projektu turystycznego realizowanego przez Urząd Marszałkowski Województwa Śląskiego przy udziale Śląskiej Organizacji Turystycznej. Wśród kilkudziesięciu historycznych, udostępnionych do zwiedzania obiektów na szlaku znalazły się jeszcze dwie instytucje związane z kolejnictwem – Muzeum Historii Kolei w Częstochowie i Zabytkowa Stacja Kolei Wąskotorowej w Rudach.