Województwo śląskie ogłosiło przetarg na wybór operatora przewozów kolejowych na okres zaczynający się już 10 grudnia tego roku. Według naszych informacji, chodzi o obsługę odbudowywanej linii kolejowej nr 182 do lotniska Pyrzowice.
Przedmiotem zamówienia jest obsługa kolejowych przewozów pasażerskich na obszarze województwa śląskiego od 10 grudnia 2023 r. do 14 grudnia 2030 roku. Planowana maksymalna praca eksploatacyjna w kolejowych przewozach pasażerskich, w okresie obowiązywania umowy wyniesie łącznie 4 584 233,060 pociągokilometrów (pockm). Jedynym kryterium wyboru przewoźnika będzie cena.
Urząd wymaga, aby pojazdy wykorzystywane do realizacji usługi muszą być wyprodukowane po 2015 roku, miały prędkość maksymalną min. 120 km/h; co najmniej 150 miejsc siedzących. Pojazdy muszą być wyposażone w elektroniczny system informacji pasażerskiej (tablice wewnętrzne i zewnętrzne), system zapowiedzi głosowych i monitoring wewnętrzny oraz klimatyzację i toaletę w układzie zamkniętym. Niezbędne są udogodnienia dla niepełnosprawnych zgodne z UIC i co najmniej 4 miejsca na przewóz rowerów. Pojazdy muszą być wyposażone w systemy zliczania pasażerów.
Wykonawca zobowiązany jest do utrzymania odpowiedniej rezerwy taborowej i zaplecza technicznego oraz musi współpracować z innymi przewoźnikami kolejowymi realizującymi przewozy na zlecenie Województwa Śląskiego w szczególności w zakresie wzajemnego honorowania biletów.
Szczegóły przetargu nie zostały jeszcze opublikowane, ale zarówno wielkość zamówienia, jak i fakt posiadania długoletnich umów z Kolejami Śląskimi i Przewozami Regionalnymi każe zakładać, że chodzi o obsługę
odbudowywanej linii kolejowej nr 182 z Tarnowskich Gór do Zawiercia przez lotnisko Pyrzowice. Początkowo województwo śląskie
chciało udzielić zamówienia Kolejom Śląskim bez przetargu, ale taki tryb budzi wątpliwości w świetle IV pakietu kolejowego. Z drugiej strony, skoro do rozpoczęcia przewozów pozostały trzy miesiące, trudno spodziewać się startu nowych podmiotów.