Prace modernizacyjne na ciągu linii łączących konurbację górnośląską z granicą państwa w Zebrzydowicach toczą się bez większych opóźnień. Wszyscy wykonawcy powinni zakończyć roboty w 2027 r. PKP PLK zapewniają, że wówczas pasażerowie odczują znaczną poprawę możliwości transportowych, zwłaszcza na obszarze Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.
Na terenie województwa śląskiego aktualnie toczy się szereg prac modernizacyjnych mających doprowadzić do zwiększenia roli kolei w transporcie pasażerskim i towarowym. Według danych PKP PLK spółka prowadzi tam aktualnie 27 inwestycji będących na etapie prac projektowych lub budowlanych. Łączna wartość środków unijnych i budżetowych przeznaczonych na te zadania to ok. 14 mld zł.
Kluczowe jest odseparowanie ruchu aglomeracyjnego
Największe z przedsięwzięć to przebudowa
ciągu linii kolejowych Będzin – Sosnowiec – Katowice – Tychy – Pszczyna – Zabrzeg – Zebrzydowice – granica państwa. Prace będą kosztować w sumie 7 mld zł i są dofinansowane z unijnego programu CEF Łącząc Europę. – Dobudowa nowych torów i oddzielenie ruchu aglomeracyjnego od dalekobieżnego na węźle katowickim poprawi przepustowość, dzięki czemu zwiększy się częstotliwość kursowania pociągów – zapowiada Katarzyna Głowacka z Zespołu Prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych.
Znaczną zmianą ma być też przyspieszenie ruchu – pasażerskiego do 160, a towarowego do 120 km/godz. Pasażerowie mają skorzystać także na budowie kilku nowych przystanków i modernizacji tych istniejących. Poziom bezpieczeństwa ma zaś wzrosnąć m. in. dzięki nowym urządzeniom sterowania.
Wszystkie kontrakty mają zakończyć się w 2027 r.
Jak wynika z harmonogramu przedstawionego nam przez PKP PLK, dotychczas roboty realizowane są bez większych opóźnień, które wpływałyby na termin finalizacji inwestycji. Modernizacja ciągu podzielona jest na cztery odcinki. W każdym przypadku aktualnie zakłada się zakończenie prac w roku 2027, a więc zgodnie z pierwotnymi założeniami.
Pierwszy z fragmentów zaczyna się w Będzinie, a kończy – w Katowicach Szopienicach Południowych.
Wykonawcą jest tam ZUE, które otrzyma 785,1 mln zł netto (965,7 mln zł brutto). Pomiędzy katowickimi stacjami Szopienice Płd. i Piotrowice roboty
wykona konsorcjum Torpol – Intop (wartość to aż 3,402 mld zł netto, czyli 4,184 mld zł brutto). Na odcinku
Tychy – Most Wisła – Goczałkowice odpowiedzialnym za roboty jest Budimex, a kontrakt opiewa na 960,3 mln zł. Od Zabrzegu do Zebrzydowic prace za ok. 1,9 mld zł przeprowadzi zaś
konsorcjum Trakcja – PPMT – Alstom-ZWUS.