- Celem zespołu pracującego nad zadaniem pn. Szybka Kolej Regionalna jest docelowo powstanie nowej infrastruktury kolejowej – powiedział Witold Trólka z Biura Prasowego Urzędu Marszałkowskiego Województwa Śląskiego. SKR na Śląsku nabiera tempa, a kolejne uzgodnienia będą przekładały się na nowe inwestycje.
W ramach projektu SKR współpraca rozpoczęła się 12 grudnia 2008 roku, kiedy podpisano porozumienie pomiędzy województwem śląskim a Urzędem Miasta Tychy, przy udziale Miejskiego Zarządu Komunikacji w Tychach oraz Przewozów Regionalnych. Porozumienie dotyczyło wspólnej realizacji zadań publicznych dotyczących połączeń autobusowo-trolejbusowych oraz kolejowych pomiędzy Katowicami i Tychami, jak również taryfy biletowej obowiązującej w pociągach relacji Tychy Miasto – Katowice, Katowice – Tychy Miasto.
- Był to początek wspólnych działań mających na celu wypracowanie rozwiązania sprawnego przemieszczania się pasażerów w ramach projektu pn. Szybka Kolej Regionalna (SKR), jako kluczowego dla województwa śląskiego. Do zespołu pracującego nad zadaniem, którego celem jest powstanie docelowo nowej infrastruktury kolejowej i w skład którego obecnie wchodzą przedstawiciele PKP PLK, PKP, miasta Tychy, MZK TYCHY, urzędu marszałkowskiego i Kolei Śląskich, dołączyli przedstawiciele władz Bierunia i Oświęcimia oraz województwa małopolskiego.
Kilka dni temu informowaliśmy o możliwym uruchomieniu połączeń do Bierunia jeszcze w tym roku. Istotnym problemem jest brak elektryfikacji linii Bieruń – Tychy. Urząd Marszałkowski Województwa Śląskiego zaznaczał wówczas, że do czasu wykonania niezbędnych prac związanych z budową sieci trakcyjnej, trasę będzie obsługiwała trakcja spalinowa. Witold Trólka zapewnia, że w tej kwestii trwają już ustalenia. - Jednym z tematów poruszanych w trakcie spotkań jest temat elektryfikacji linii Tychy-Bieruń. Ta inwestycja jest obecnie w fazie wstępnych uzgodnień. Każda ze stron zespołu roboczego- samorządowa oraz kolejowa w realizacji tego przedsięwzięcia musi bowiem działać w ramach swoich kompetencji prawnych – mówi Trólka.
Jak informowaliśmy wcześniej, zarząd województwa podjął decyzję o przekazaniu od 2013 roku Kolejom Śląskim jako podmiotowi wewnętrznemu obsługę linii Sosnowiec-Katowice- Tychy Lodowisko z możliwością przedłużenia do Bierunia. - Dla spółki PKP PLK jest to gwarancja, że inwestycja w linię jest uzasadniona. Rozpoznaniem możliwości zarówno finansowych jak i technicznych ma zająć się spółka PKP PLK – oddział w Sosnowcu – dodaje Trólka.