Po ogłoszeniu wniosku o upadłość spółki Hercules Infrastruktura rosną obawy o realizację największego w historii polskiej kolei kontraktu – na budowę systemu łączności GSM-R. Konsorcjanci deklarują jednak dalsze prace i negocjują z PLK nowy, trzeci już aneks terminu.
Jak informowaliśmy w ubiegłym tygodniu,
spółka Herkules Infrastruktura złożyła wnioski o otwarcie postępowania sanacyjnego oraz o ogłoszenie upadłości. Jako powód wskazuje brak porozumienia z PKP Polskie Linie Kolejowe na temat waloryzacji
ogromnego kontraktu na montaż systemu łączności GSM-R na kolei, który realizuje wraz z Nokią oraz Compremum (d. Pozbud). Dwa miesiące temu Compremum odrzuciło propozycję nabycia udziałów mniejszego z konsorcjantów.
Compremum: Kamienie milowe kontraktu na GSM-R zrealizowane
Dziś pozytywne informacje na temat realizowanego gigakontraktu przekazała giełdowa spółka Compremum, która zajmuje się w nim budową sieci światłowodowej (udział na poziomie 721 mln złotych). – Wszystkie trzy kamienie milowe zrealizowane; teraz obowiązuje nas tylko termin końcowy – podał zarząd spółki.
Wykonawca poinformował, że z otrzymanej od zamawiającego zaliczki (blisko 90 mln złotych) rozliczył już prawie 80% tej kwoty – na dziś kwota pozostała do spłaty to niespełna 19 mln złotych.
Wszyscy deklarują dalszą realizację kontraktu
Jak poinformował zarząd Compremum, na spotkaniu komitetu sterującego konsorcjum realizującego GSM-R, wszyscy wykonawcy – w tym także składający wniosek o upadłość Herkules Infrastruktura – zadeklarowali gotowość dalszej realizacji kontraktu. Zdaniem firmy, nawet upadłość konsorcjanta, choć byłaby niekorzystna, nie wstrzymałaby kontraktu; GSM-R może budować matka spółki celowej, czyli dzierżawiący dźwigi Herkules a w ostateczności – pozostali konsorcjanci.
Jak podano, Herkules Infrastruktura nie wstrzymał prac przy kontrakcie. – Choć nie są one prowadzone w zadowalającym nas i zamawiającego tempie – przyznał zarząd Compremum. Konsorcjum bardzo liczy na podpisanie kolejnego, trzeciego już aneksu z PKP PLK, który obecnie jest negocjowany. Dotyczyłby on zarówno
wydłużenia czasu realizacji inwestycji, jak i waloryzacji kontraktu. Czekamy na stanowisko PKP PLK w tej sprawie.