Niebawem zakończy się naprawa lokomotywy SU45-115, którą w zeszłym roku odkupił od Przewozów Regionalnych SKPL. Spalinowóz ma obsługiwać pociągi w rejonie Ostrowa Wielkopolskiego. Być może będzie też wykorzystywany do prowadzenia kursów pasażerskich. Prywatny przewoźnik zachował urządzenia grzewcze pozwalające na przewóz osób także w okresie zimowym.
Trwa naprawa należącej do SKPL Cargo lokomotywy SU45-115. Prywatny przewoźnik z podkaliskiego Zbierska, który prowadzi zarówno ruch pasażerski, jak i towarowy, odkupił w zeszłym roku maszynę od Przewozów Regionalnych. Do włączenia jej do ruchu konieczne było jednak przeprowadzenie dość szeroko zakrojonych prac, które powoli zmierzają ku końcowi.
Lokomotywa znajdzie zatrudnienie w Ostrowie Wielkopolskim – Lokomotywa nie jest jeszcze czynna, ale obecnie trwają już ostatnie szlify – mówi Albert Mikołajczyk z SKPL Cargo. – Szacujemy, że do końca wakacji zostaną dokonane jazdy próbne z komisarzem odbiorczym – zapowiada. Później spalinowóz ma być wykorzystywany w węźle ostrowskim, gdzie od niedawna mieści się baza taborowa firmy.
SKPL planuje przy tym eksploatować swoją SU45 nie tylko w ruchu towarowym. – Mamy nadzieję, że niebawem zobaczymy ją z wagonami 102A [tzw. ryflakami] na trasie do Leszna – stwierdza przedstawiciel spółki. Dodaje, że inaczej niż w przypadku lokomotywy 301Db-141 (dawniej SU45-141) należącej do innego przewoźnika prywatnego – Unikolu – zachowany zostal układ ogrzewania, który umożliwi prowadzenie pociągów pasażerskich w okresie zimowym.
SKPL to nie przewoźnik muzealnySam remont objął przede wszystkim silnik i układ biegowy lokomotywy. – Naprawa odbywała się w oparciu o zatwierdzoną dokumentację systemu utrzymania pojazdów kolejowych (DSU) – wskazuje Albert Mikołajczyk. Najbardziej widoczną z zewnątrz zmianą jest jednak malowanie SU45. Spalinowóz otrzymał już niebieskie barwy firmowe SKPL, które zastąpiły dotychczasowe malowanie zielone.
– Malatura jest tak naprawdę najtańszym elementem naprawy, który z kolei w najmniejszym stopniu wpływa na zachowanie właściwości trakcyjnych lokomotywy – mówi Albert Mikołajczyk. – Należy też zrozumieć, że SKPL nie jest jednostką muzealną, a przewoźnikiem towarowo-pasażerskim działającym na dwóch szerokościach toru – stwierdza. Nie zdecydowano się więc na zachowanie barw historycznych kojarzonych z okresem eksploatacji w PKP.
Intensywny rozwój segmentu pasażerskiego Warto przypomnieć, że przewoźnik w ostatnim okresie rozwinął swoją sieć połączeń pasażerskich. Z końcem lipca do listy linii obsługiwanych przez SKPL Cargo dołączy
odcinek z Sanoka przez Zagórz i Komańczę do Łupkowa. Sezonowe pociągi spółki kursują też, podobnie jak w latach ubiegłych, z Kętrzyna do Węgorzewa, z Lipusza do Bytowa i na sieci Kaliskiej Kolei Dojazdowej. SKPL Cargo prowadzi także
ruch całoroczny na Pleszewskiej Kolei Lokalnej. Jak informowaliśmy w zeszłym tygodniu,
trwają też rozmowy dotyczące możliwości uruchomienia pociągów SKPL Cargo z Jasła do Gorlic.