Za pół roku zainaugurowana ma zostać obsługa połączenia Sanok – Chyrów. Linia obsługiwana przez prywatnego przewoźnika SKPL skomunikuje południowe Podkarpacie z Ukrainą. Na razie nie jest znana lista przystanków pośrednich.
Ministerstwo Infrastruktury zapowiedziało niedawno, że nie będzie finansować międzynarodowych połączeń kolejowych wykorzystujących remontowaną linię nr 108. Resort, który do 2010 r. utrzymywał kursy z Jasła i Ustrzyk Dolnych przez Krościenko do ukraińskiego Chyrowa, wskazał natomiast, że trasa będzie wykorzystywana przez prywatnego przewoźnika SKPL Cargo. Ten uzyskał bowiem w zeszłym roku decyzję o przyznaniu mu tzw. otwartego dostępu do infrastruktury, co uprawnia spółkę do organizacji połączenia komercyjnego (a więc prowadzonego na własne ryzyko biznesowe bez wsparcia publicznego).
Ważą się losy kursów weekendowych
Decyzja Urzędu Transportu Kolejowego obejmuje prawo do uruchamiania przewozów w ramach rocznego rozkładu jazdy 2024/2025, a także kolejnych czterech jego edycji. SKPL może więc obsługiwać trasę Sanok – Uherce – Ustrzyki – Krościenko – granica państwa od połowy grudnia tego roku, uruchamiając trzy pary pociągów dziennie. Wobec aktualnego stanowiska MI zapytaliśmy przewoźnika, czy skorzysta z możliwości, jakie daje mu otwarty dostęp, i rozpocznie obsługę międzynarodowego połączenia w grudniu 2024 r. – Tak. Trwają analizy, czy pociągi pojadą od poniedziałku do piątku, czy we wszystkie dni tygodnia – stwierdził Tomasz Strapagiel, prezes zarządu SKPL Cargo.
Samorząd województwa podkarpackiego organizuje swoje połączenia regionalne wyłącznie na krajowym odcinku z Sanoka do Ustrzyk (Polregio obsługuje tę trasę taborem SKPL Cargo). Oferta jest przy tym relatywnie skromna, bo obejmuje trzy pary kursów dziennie. Czy uruchomienie pociągów międzynarodowych będzie oznaczać więc dwukrotny wzrost liczby połączeń z Sanoka do miejscowości położonych na polskim odcinku? Na razie nie jest to przesądzone. – Trwają analizy, czy pociąg ma mieć charakter przyspieszony, czy będzie kursować jako osobowy – usłyszeliśmy od przedstawiciela SKPL. Nie zapadła zatem decyzja co do tego, czy i gdzie wyznaczone zostaną postoje pośrednie.
Komercyjny charakter także po drugiej stronie granicy
SKPL obsługuje już jedną linię międzynarodową: z Warszawy do Rawy Ruskiej na Ukrainie. W tym przypadku przewozy prowadzone są we współpracy z Kolejami Ukraińskimi (Ukrzaliznycia, UZ), które podstawiają w Rawie skomunikowany skład szerokotorowy pozwalający na dojazd m.in. do Lwowa. Odpowiadają też za sprzedaż biletów nie tylko wewnątrz Ukrainy, ale i na pociąg SKPL Warszawa – Rawa. W przypadku połączenia do Chyrowa najprawdopodobniej zasady odprawy i organizacja przewozów będą odmienne.
– Trwają uzgodnienia ze stroną ukraińską – zastrzega nasz rozmówca. Ze wstępnych ustaleń wynika jednak, że połączenie Sanok – Chyrów będzie mieć charakter komercyjny także po ukraińskiej stronie granicy, a przewoźnik nie otrzyma dopłaty od tamtejszej administracji samorządowej czy państwowej. Póki co trudno wskazać też na ewentualne konkretne rozwiązania w zakresie przesiadek do pociągów krajowych.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.