Od października kursować mają regularne pociągi SKPL Cargo z Sanoka do Komańczy. Po miesięcznym pilotażu w sezonie letnim prywatny przewoźnik otrzyma bowiem dofinansowanie ze strony lokalnych samorządów. Organizatorem transportu będzie powiat sanocki, ale do grona dotujących kursy zaliczać się będą także wszystkie gminy, przez które przebiega malownicza podkarpacka trasa.
SKPL Cargo, operator wakacyjnych połączeń z Sanoka do Zagórza i Łupkowa, będzie uruchamiał pociągi na Podkarpaciu także w roku akademickim. Prywatna spółka uzyskała bowiem dofinansowanie lokalnych samorządów, które zdecydowały się wesprzeć rozwój bardzo skromnej oferty wojewódzkiej. Na razie nie jest znany szczegółowy rozkład jazdy, ale przygotowano już ramowe założenia jego konstrukcji.
Trzy pary kursów dziennie od 1 października – Od 1 października będziemy mieć umowę na realizację trzech par kursów relacji Sanok – Komańcza – Sanok lub Komańcza – Sanok – Komańcza dziennie – zapowiada Albert Mikołajczyk z SKPL Cargo. – Pory ich kursowania mają być dostosowane do miejscowego popytu – zaznacza. Przewoźnik czeka jednak nadal na wskazania finansujących kursy w zakresie lokalnych uwarunkowań.
Najprawdopodobniej grafik będzie ułożony tak, by cały dobowy okres kursowania pociągu zamykał się w 12 godzinach. – Na razie nie jesteśmy w stanie przekazać bardziej szczegółowych informacji – mówi Albert Mikołajczyk. Wskazuje też, że pewnym problemem może być fakt, że dawno minął termin składania wniosków rozkładowych na październik do PKP Polskich Linii Kolejowych, jednak spółka musiała oczekiwać na ostateczną decyzję dotujących połączenia.
Dotację przekażą wszystkie lokalne samorządy na trasie – Mamy już sto procent pewności, że otrzymamy dofinansowanie – deklaruje nasz rozmówca. Organizatorem połączeń ma być powiat sanocki, jednak lista samorządów uczestniczących finansowo w przedsięwzięciu będzie znacznie dłuższa. – Dotacji będą udzielać wszystkie gminy leżące na trasie przejazdu – poinformował nas bowiem przedstawiciel SKPL Cargo.
Jeszcze przed uruchomieniem letnich kursów na Podkarpaciu przewoźnik wskazywał, że tamtejsze samorządy lokalne są bardzo przychylne pomysłowi organizacji regularnych połączeń pasażerskich. – Niezwykle pozytywna postawa bieszczadzkich samorządowców oraz tamtejszych kolejarzy jest dla nas dużym zaskoczeniem –
komentował w czerwcu Albert Mikołajczyk. To właśnie ten czynnik miał być jednym z decydujących o podjęciu miesięcznego pilotażu w okresie letnim.
Jeszcze kilka dni kursowania do ŁupkowaPołączenia wakacyjne ruszyły w trasę 31 lipca i będą kursować do najbliższego piątku. Realizowane są jedynie w dni robocze. Rozkład jazdy przewiduje dwie pary kursów w pełnej relacji Sanok – Łupków – Sanok i trzy dodatkowe na krótkiej trasie Sanok – Zagórz – Sanok. Wszystkie kursy obsługiwane są sprowadzonym niedawno z Czech spalinowym wagonem motorowym serii 810. Zwane powszechnie „motorakami” pojazdy kursują w tym roku także na trasach z Kętrzyna do Węgorzewa i z Lipusza do Bytowa.