Pierwszy spalinowy zespół trakcyjny z partii 32 pojazdów zakupionych przez SKPL wykonał pierwszą jazdę próbną. Przejazd jednostki oznaczonej jako SD85-001 miał na celu sprawdzenie poprawności funkcjonowania m.in. pracy silników, przekładni i układu jezdnego.
Prywatny przewoźnik S
KPL Cargo kupił w ubiegłym roku 32 pociągi spalinowe DM90 od holenderskiego Nederlandse Spoorwegen. Zespoły te mają 25 lat i były wykorzystywane przez Koleje Holenderskie NS do 2018 roku. SKPL planuje ich polonizację i wykorzystanie do przewożenia pasażerów na krajowych liniach niezelektryfikowanych.
W połowie lipca jeden ze spalinowych pojazdów
mogliśmy zobaczyć po raz pierwszy w barwach SKPL. Jednak to dopiero w ostatni piątek (23 lipca) przewoźnik wykonał jazdę próbną jednostką oznaczoną SD85-001. Przejazd techniczny miał na celu sprawdzenie pracy silników, przekładni i układu jezdnego. Przeprowadzona próba dynamiczna pozwoliła także na weryfikację na gruncie poprawności parametrów przekazanych do wykonania obliczeń trakcyjnych na potrzeby konstrukcji rozkładu jazdy dla nowej serii.
– Przed uzyskaniem dokumentów pozwalających na eksploatację holenderskich pojazdów w Polsce konieczne jest jeszcze wyposażenie ich w wymagane przepisami krajowymi urządzenia zabezpieczenia ruchu. W ramach prac dostosowujących DM90 do potrzeb stawianych przez polskich klientów zamierzamy przeprowadzić regenerację foteli w przedziałach klasy drugiej. Natomiast przedział pierwszej klasy uzyska całkowicie odmienną od obecnej aranżację oraz zupełnie nowe fotele zapewniając tym samym wyższy komfort podróży. Przedział WC zostanie wyposażony w nową toaletę z zamkniętym obiegiem. Nie zapomnimy też o osobach o ograniczonej sprawności ruchowej. Na wyposażeniu każdego pociągu znajdzie się kompaktowa rampa ułatwiająca wsiadanie osobom poruszającym się na wózkach inwalidzkich – wyjaśnia Albert Mikołajczyk ze spółki SKPL Cargo.
Obecnie trwają prace nad dokumentacją techniczną do wykonania stopni ułatwiających wsiadanie do pojazdów z wysoką podłogą oraz zabudowanie klimatyzacji wykorzystującej istniejące kanały nawiewowe w suficie.
Przedstawiciel spółki dodaje, że opcjonalnie będzie oczywiście istniała możliwość wyposażenia wszystkich jednostek w akcesoria ułatwiające długą podróż czyli bezprzewodowy dostęp do internetu (Wi-Fi), gniazdka 230V i USB, a także system informacji pasażerskiej zgodny z potrzebami zamawiającego. – Obsługa pociągu również odczuje poprawę warunków pracy. Drużyna konduktorska zyska zamykany przedział służbowy podobny do tego, jaki znajduje się w dostarczonych ostatnimi latami elektrycznych zespołach trakcyjnych Dart, Flirt czy Pendolino – podkreśl Mikołajczyk.
– Chcielibyśmy, aby pierwsze spalinowe jednostki serii SD85 przeznaczone do prowadzenia przewozów długodystansowych głównie na liniach niezelektryfikowanych zaczęły wozić pasażerów w grudniu przyszłego roku – zaznacza przedstawiciel SKPL.