Kolejny ciekawy krok prywatnego operatora SKPL Cargo. Spółka zgłosiła do Urzędu Transportu Kolejowego chęć operowania na trasie z Sanoka do granicznego Krościenka i dalej do ukraińskiego Chyrowa.
Po raz ostatni rozkładowe pociągi regionalne z Sanoka do Chyrowa kursowały w 2010 roku. Wtedy zawiesiły je Przewozy Regionalne, które nie mogły poradzić sobie z dewastacją wagonów przez przemytników i Straż Graniczną, która poszukiwała w dwuwagonowym składzie kontrabandy. Teraz SKPL ma pomysł na reaktywację pociągów na Ukrainę.
Urząd Transportu Kolejowego podał właśnie, że w połowie czerwca wpłynął wniosek SKPL Cargo w sprawie uruchomienia pasażerskiego połączenia komercyjnego na trasie Sanok – punkt graniczny w Krościenku – Sanok, „w ramach wykonywanego połączenia na trasie międzynarodowej Sanok – Chyrów – Sanok”.
– Na początku lipca przewoźnik uzupełnił braki we wniosku, a tym samym spełnił wymogi prawne niezbędne do opublikowania wersji jawnej powiadomienia w sprawie uruchomienia nowych połączeń – napisał UTK. Jak podaje urząd, we wniosku SKPL zadeklarował chęć uruchamiania trzech codziennych par transgranicznych pociągów w terminie od 15 grudnia 2024 r. do 14 grudnia 2029 r.
– W związku z przedstawieniem przez przewoźnika wszystkich informacji wymaganych przepisami (…) prezes Urzędu Transportu Kolejowego opublikował treść powiadomienia w sprawie dotyczącej otwartego dostępu (przyznanie otwartego dostępu) na swojej stronie internetowej – podał urząd. – Termin na wniesienie wniosków o przeprowadzenie badania równowagi ekonomicznej wynosi jeden miesiąc i rozpoczyna swój bieg, w każdym przypadku indywidualnie, od momentu doręczenia podmiotom uprawnionym jawnej wersji powiadomienia – czytamy w komunikacie urzędu.
Obecnie SKPL kursuje już po linii 108 z Sanoka w kierunku ukraińskiej granicy.
Przewozy są wykonywane na zlecenie Polregio, do stacji Ustrzyki Dolne, trzy razy dziennie. Operator ma więc doświadczenie w kursowaniu na tej linii. Kursy trzeba by wydłużyć o niewiele ponad 10 kilometrów do Krościenka. Doprowadzenie pociągów do Chyrowa otworzyłoby zupełnie nowy międzynarodowy korytarz, który umożliwiłby łatwy wjazd do Polski Ukraińcom z regionu karpackiego.
Warto jednocześnie przypomnieć, że PKP PLK konsekwentnie, choć powoli i etapami remontuje linie do granicy z Ukrainą. Obecnie prace są prowadzone
właśnie między Ustrzykami Dolnymi a Krościenkiem. Po stronie ukraińskiej zakończyła się już większość prac związanych
z kompleksowym remontem linii do Chyrowa.