320 milionów euro – to wartość zdobytego przez Skodę kontraktu na dostawę 30 elektrycznych zespołów trakcyjnych dla Kolei Uzbeckich. Obie strony deklarują chęć dalszej współpracy – na razie przy montażu końcowym pojazdów, zaplanowanym w Uzbekistanie.
Producent przedstawia kontrakt jako umowę o historycznym znaczeniu: jej wartość jest najwyższa spośród wszystkich zamówień pozyskanych dotychczas w Uzbekistanie przez czeskie firmy. Wielką wagę przywiązują do niego również władze Uzbekistanu: w podpisaniu kontraktu w siedzibie Skody w Pilźnie uczestniczyli premier Abdulla Aripow oraz minister transportu Ilkhom Makhkamow (wraz ze swoim czeskim odpowiednikiem Martinem Kupką). Finansowanie zapewniły czeskie banki oraz państwowa agencja ubezpieczania eksportu.
Uzbekistan – obiecujący rynek
– Fakt wyboru nas jako dostawcy świadczy nie tylko o wysokiej jakości naszych pojazdów. Jest także znaczącym krokiem na rzecz wzmocnienia partnerstwa międzynarodowego. Kształtując przyszłość międzynarodowego transportu kolejowego, planujemy zawrzeć z Kolejami Uzbeckimi strategiczne partnerstwo – deklaruje Zdeněk Sváta, odpowiedzialny w Grupie Skoda za region środkowo-wschodni.
Na początek w Uzbekistanie będzie prowadzony montaż końcowy zamówionych EZT. Producent spodziewa się jednak, że realizacja kontraktu otworzy drzwi do kolejnych zleceń zarówno dla niego, jak i dla innych czeskich firm, również spoza sektora transportowego.
Na dalszy rozwój współpracy liczy również Aripow. – Nowoczesne pociągi to krok w kierunku zrewolucjonizowania naszych kolei oraz poprawy standardu dla pasażerów. Współdziałanie przy tym kontrakcie to dopiero początek. Widzimy przed Skodą w Uzbekistanie wielki potencjał – zapewnia szef rządu.
Konstrukcja już gotowa
EZT dla Uzbekistanu nie będą znacząco różniły się konstrukcyjnie od szerokotorowych pojazdów produkowanych właśnie
dla Łotwy i
Estonii. Jedną z niewielu zmian będzie liczba członów (3 zamiast 4). Produkcja w Ostrawie ma rozpocząć się po zakończeniu kontraktu łotewskiego i estońskiego – w przyszłym roku.
Pojazdy zostaną wyposażone w klimatyzację przestrzeni pasażerskiej, system monitoringu, sieć WiFi oraz ergonomiczne siedzenia. Ich ważną cechą będzie częściowa niskopodłogowość. Skoda podkreśla też praktyczność, niezawodność i efektywność energetyczną zamówionego przez Koleje Uzbeckie taboru.